آنچه برای سفر به جزیره قشم باید بدانیم!

توصیه های اقتصادی برای انتخاب یک هتل عالی
توصیه های اقتصادی برای انتخاب یک هتل عالی 
آگوست 22, 2018
لذت وصف نشدنی سفر با کودکان با رعایت همین چند نکته‌ی ساده 
آگوست 27, 2018
سفر به جزیره قشم

یکی از چالش‌های انسان در زندگی که با نزدیک شدن به تعطیلی‌های تقویمی جدی‌تر می‌شود این است که کجا را برای مسافرت انتخاب کنیم. ایران ما سراسر گوناگونی و زیبایی است و برای هر سلیقه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد چه برای کسانی که به تاریخ گردی، تمدن کهن و آثار باستانی علاقه دارند و چه برای اهالی طبیعت که چهارفصل تمام‌عیاری دارد.

سرزمینی که در آن جنگل‌های انبوه، کویرهای خشک، بیابان و کوهپایه‌های سرسبز جزایر زیبا و شگفت‌انگیز چون جزیره قشم را یکجا می‌توان به نظاره نشست.

شاید خیلی‌ها ندانند که ایران در ردیف پنج کشور برتر دنیا به لحاظ جاذبه‌های طبیعی قرارگرفته است.جزیره‌ قشم در استان هرمزگان واقع‌شده و به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج‌فارس  و تنگه‌ی هرمز است.

قدمت جزیره  قشم به دوران ساسانی می‌رسد و در جنوب بندرعباس قرار دارد. زبان قشمی‌ها فارسی با گویش بندری است. ساحل پهناور آن شنی و ماسه‌ای یا صخره‌ای است.

از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌های طبیعی آن چون جنگل‌های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی خلیج‌فارس، دره ستارگان قشم، جزیره ناز قشم و غار نمکدان است.

از هر طرف که نگاه کنید سفر به قشم مقصد سفر جذابی است. ساحل و جنگل و غار و مرکز خریدهای رنگارنگ جزیره  قشم، هر گردشگری را خرسند و شادمان روانه‌ می‌کند. قشم گردی می تواند یکی از انتخاب های شما جهت تفریح و گردشگری باشد. در این نوشتار بر آنیم که همه آنچه پیش از سفر به جزیره قشم باید بدانید را یادآوری کنیم:

  • آب‌وهوا و موقعیت جغرافیایی جزیره قشم
  • باید و نبایدهای غذایی در جزیره قشم
  • وسایل موردنیاز و ضروری سفر

1. آب‌وهوا و موقعیت جغرافیایی جزیره قشم

جزیره قشم گرم و مرطوب است. بیشترین دمای جزیره قشم ۴۶ درجه و کمترین ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد ثبت‌شده است. میزان رطوبت در گرما بالا است.اطلاعات ضروری دیگری که در مورد جزیره قشم و سفر به جزیره  قشم باید بدانید کد مخابراتی  قشم: ۰۷۶است.

فاصله از تهران: ۱۲۷۶ کیلومتر تا بندرعباس و مدت سفر زمینی: ۱۴ ساعت تا بندرعباس و مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه و مدت سفر با قطار: ۱۹ ساعت تا بندرعباس است. ساده‌ترین راه رسیدن به جزیره  قشم، سوارشدن به هواپیما و پیاده شدن در فرودگاه جزیره قشم است. بهتر است اگر در این سفر کودکان یا سالمندان همراه شما هستند سفر با هواپیما را به مقصد جزیره قشم انتخاب کنید.به هر طریقی که وارد جزیره‌ی زیبای  قشم شوید شما سفر خاطره‌انگیزی را تجربه خواهید کرد.

 

آب و هوای جزیره قشم

2. باید و نبایدهای غذایی در جزیره قشم

در سفر به جزیره قشم و با توجه به گرم و مرطوب بودن آب‌وهوا بهتر است که روزانه چندین وعده‌غذا با حجم کم بخورید تا اینکه یک‌باره یک غذای سنگین و پرحجم میل کنید. بدن ما برای هضم غذاهای سنگین نیاز به انرژی بیشتری دارد و وقتی‌که میزان انرژی مصرفی بالا می‌رود دمای درونی هم افزایش می‌یابد؛ یعنی اینکه بیشتر گرمتان خواهد شد.

  جذاب‌ترین تفریحات در جزیره زیبای قشم (24 مورد)

اگر می‌خواهید گرمای درون بدن را به‌اندازه‌ی گرمای بیرون افزایش ندهید غذای کم‌حجم در چندین وعده از روز میل کنید.برخی از پروتئین‌ها مانند گوشت‌های قرمز باعث می‌شوند که بدن گرمای بیشتری تولید کند.

توجه داشته باشید که در سفر به جزیره قشم وقتی خیلی گرمتان است غذاهای پُر پروتئین میل نکنید تا بدنتان زیاد به‌زحمت نیفتد. مصرف چربی‌ها نیز باعث می‌شوند دمای داخلی بدن بالا برود، یعنی اینکه مدام گرمتان بشود. مصرف مواد چرب را هم  محدود کنید تا دمای بدنتان بهتر کنترل شود.

در جزیره قشم از مواد غذایی سرشار از آب غافل نشوید چراکه هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی مواد غذایی آبدار برای مقابله با گرمای بی‌امان جزیره قشم مناسب نیست. توصیه می‌کنیم مایعات و مواد غذایی سرشار از آب بیشتری مصرف کنید.

با افزودن این مواد غذایی به برنامه‌ی روزانه‌تان می‌توانید بهتر و بیشتر با گرمای هوا مقابله کنید.البته این توصیه را هم جدی بگیرید که در گرمای جزیره قشم از مصرف نوشیدنی‌های خیلی خنک و به‌اصطلاح تگری بپرهیزید چون وضعیت را بدتر می‌کنند.

نوشیدنی‌هایی با دمای ملایم بهترین گزینه‌اند. خلاصه اینکه به خاطر داشته باشید که در گرمای زیاد جزیره قشم از مصرف زیاد مواد غذایی چرب، روغن زیاد و سرخ‌کردنی‌ها، قهوه، پنیرهای چرب، غذاهای سنگین و نوشیدنی‌های گازدار رنگ تیره بپرهیزید.

 

بایدها و نباید های غذایی در جزیره قشم

جزیره قشم در میان ایرانیان به داشتن میگو معروف است. درحالی‌که غذای معمول ایرانی یعنی کباب همه‌جا سرو می‌شود اما  گردشگران می‌توانند از غذاهای اصیل جزیره قشم که با استفاده از مواد خوراکی دریایی تهیه‌شده‌اند نیز لذت ببرند.

غذاهای دریایی اصیل‌ترین غذاها در جزیره قشم هستند. درحالی‌که کباب و خورشت میگو غذاهای موردعلاقه گردشگران هستند، خورشت ماهی (یا همان قلیه ماهی) و کباب ماهی‌های مانند ماهی سیم و خال‌مخالی در برخی از رستوران‌های به‌ویژه رستوران‌های اطراف حومه جنوبی شهر جزیره قشم و پارک زیتون سرو می‌شوند. کوسه‌ماهی نیز از مواد اصلی غذا در جزیره قشم است.

3. وسایل موردنیاز سفر به جزیره قشم

وسایل موردنیاز سفر جزو اولین دغدغه‌های یک مسافر هستند. بسته به اینکه به چه شیوه‌ای و به کجا سفر می‌کنید، چمدان و کوله‌ی شما حاوی چیزهای متفاوتی خواهد بود.

برای مثال همه‌ی ما وسایلی را که در سفرهای خانوادگی زمان کودکی و نوجوانی‌مان به همراه می‌بردیم، به خاطر داریم! معمولاً بیشتر وسایل جزو دسته‌ی ضروریات بود و غالباً خانواده‌ها ساده سفر می‌کردند.

شاید شما هم جزو آن‌هایی هستید که هنوز سفر را به همان شکل می‌پسندید، اما باید بدانید که سفر‌ کردن این روزها رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. ظهور تکنولوژی و همچنین شیوه‌های تازه‌ی سفر موجب شده‌اند تا نیازهای سفر نیز به همان نسبت تغییر کند. وسایل موردنیاز سفر، به شیوه‌ی سفر شما بستگی دارد.

  جنگل حرا (یکی از شگفت‌آورترین جاذبه‌های طبیعی ایران)

برخی لوازم ضروری سفر عبارت‌اند از: باتري قلمي، شارژر موبايل، آي‌پاد با موزيك‌هاي متنوع، دوربين عكاسي، راديو، چراغ‌قوه، چاقو سوئيسي چندكاره، چاي كيسه‌اي، بيسكويت دايجستيو، فلاسك آبجوش و سرد، نقشه، داروهاي موردنياز، وسايل كمك‌هاي اوليه، شماره تلفن‌هاي ضروري و كارت‌هاي شناس

ايي.

دقت کنید که قبل از هر سفر داشتن چک لیستی از وسایل موردنیاز سفر باعث می‌شود تا ذهن شما منظم‌تر باشد. بنابراین از چند روز قبل از سفر دست‌به‌کار شوید و این چک‌لیست را کامل کنید.

 برای سفر به جزیره قشم گرمی و رطوبت هوا را در نظر بگیرید. در مورد لوازم موردنیاز سفر  اصلی سفر بهتر است که سعی کنید تا خریدهای خوبی داشته باشید و به‌اصطلاح حسابی مایه بگذارید. شما قرار نیست هرروز چمدان بخرید یا هر بار کفش عوض کنید. اما به مشکل خوردن هرکدام از این‌ها در طول سفر می‌تواند وقت‌گیر و قطعاً هزینه‌بر باشد.

لوازم شخصی مانند مسواک، خمیردندان، نخ دندان، اسپری، کرم ضد آفتاب، ناخن‌گیر، قرص آنتی اسید و ریش تراش بهتر است که همراهتان باشند. ولی این وسایل معمولا به راحتی در جزیره قشم یافت می‌شوند و نیازی نیست که حتما این وسایل را همراه خود ببرید. اگر که قرص و یا داروهای خاصی مصرف می کنید، حتما همراه خود داشته باشید و فراموششان نکنید.

 

لباس مناسب:

در خصوص لباس سفر،باید بدانید که بردن لباس‌های زیاد به سفر تنها انرژی شمارا در مدیریت کردن آن‌ها تلف می‌کند. نکته‌ی بعدی این است که برای انتخاب لباسی که می‌خواهید با خود ببرید، قرار نیست سرتان را از پنجره بیرون کنید و ببینید هوای امروز چطور است!

بهتر است برای چک کردن آب‌وهوای مقصد در روزهای آینده از سایت هواشناسی استفاده کنید ولی آنچه باید بدانید این است که آب‌وهوای جزیره قشم همواره گرم و مرطوب است.

برای سفر به جزیره قشم، باید لباس‌های گشاد و خنک بیشتری با خود بردارید. لباس‌های جانبی  مثل کلاه آفتاب‌گیر، دستکش، و نظیر این‌ها را به‌ همراه ببرید. کفش مخصوص پیاده‌روی و همچنین دمپایی راحتی را از حالا در وسایلتان بگنجانید.

صندل بهتر از كفش چرمي است. اگر كفش ورزشي مي‌پوشيد، بايد هرروز جورابتان را عوض كنيد چون در هواي شرجي جنوب، کاملاً داخل كفش بو مي‌گيرد.

  • چند دست لباس تابستانه يا پاييزه؛ بهتر است. شلوار جين با خودتان برنداريد تا در گرماي غيرمنتظره جزیره قشم ، عرق‌سوز نشويد. شلوار جين هم بعد از شست‌وشو خيلي طول مي‌كشد تا خشك شود. لباس‌ها و شلوارهاي نخي يا كتان بهترين انتخاب هستند.
  • با خودتان لباس‌هاي غيرمحبوب‌تان را برداريد تا در صورت اضافه‌بار، بتوانيد به‌راحتی از شرشان خلاص شويد.
  • اگر براي مسافرت به جزیره قشم مي‌رويد، بهتراست با خودتان كمترين ميزان لباس را برداريد و لباس‌هاي موردنیازتان را آنجا تهيه كنيد.
  • لباس‌هايي با خود ببريد كه بتوان با يك چنگ زدن در آب ساده عرقش را گرفت و سریع در آفتاب خشك كرد. اگر اهل شنا كردن هستيد، مايو را فراموش نكنيد.
  آداب و رسوم مردم جزیره قشم

لباس مناسب برای سفر به قشم

جعبه‌ی کمک‌های اولیه سفر

اگر با خودروی شخصی به سفر می‌روید یا با هر وسیله دیگر می‌توانید یک کیف‌دستی کوچک را به این وسایل اختصاص دهید. باکمی جست‌وجو می‌توانید یک کیف کامل از تجهیزات کمک‌های اولیه تهیه کنید و آن را برای مدت‌ها داشته باشد.

همچنین اگر حوصله دارید و می‌دانید که کدام وسایل ضروری هستند، می‌توانید خودتان آن‌ها را تهیه کنید و در کیفی بسته‌بندی کنید.برخی از لوازم ضروری جعبه‌ی کمک‌های اولیه: الکل سفید – پنبه – گاز استریل – محلول بتادین و سرم فیزیولوژی – محلول آمونیاک – پماد جنتامایسین و تترا سایکلین – قیچی و پنس – چسب زخم – قرص آسپرین و قرص‌های مسکن و ضد تهوع .

شاید یک جعبه‌ی بسیار کوچک برای این کار کافی باشد. می‌توان آن را درجایی از کوله یا چمدان قرارداد که مزاحم دسترسی به دیگر وسایل نباشد.

بهتر است که اهمیت این جعبه را درک کنید و به همراه داشتن آن را ذره‌ذره به عادات سفر خود اضافه کنید. زمانی که مسافر جزیره قشم هستید به علت گرما و رطوبت زیاد هوا پماد سوختگی برای کودکان،قرص ضد اسهال ضروری است.

 

در صورت امکان قرص‌های ضد تهوع، داروی ضد اسهال و چسب زخم نیز همراه خود داشته باشید. چند صابون کوچک برای استحمام یا شستن دست‌ها همراه دستمال‌های کوچک تهیه کنید. البته در هتلهای جزیره قشم شامپو وجود دارد اما این موارد را محض احتیاط همراه داشته باشید. می‌توانید ماده ضد نیش حشرات نیز با خود بردارید.

 

 

جعبه کمک های اولیه

 خوردنی‌هایی که نباید به سفر ببرید!

دیدگاهی غلط در بین ما ایرانی‌ها وجود دارد و آن این است که باید صفرتا صد وسایل خوراکی و مصرفی سفر را از همان سوپرمارکت سر کوچه‌ تهیه کنیم!

این درحالی‌که است که حمل بسیاری از وسایل مصرفی که همه‌جا هست، به‌هیچ‌وجه تصمیمی منطقی نیست!

درواقع یکی از ملاک‌هایِ مثبت درباره‌ی فرهنگ سفر، کمک به اقتصاد جامعه‌ی مقصد است. هرچند که کمک شما در حد خرید مایحتاج سفر باشد.

همچنین حمل کردن وسایل خوراکی که در همه‌جا یافت می‌شوند، پیامدی جز تنگ‌ کردن جا برای باقی وسایل موردنیاز سفر و به دوش کشیدن بار اضافی، به‌ همراه ندارد.

از طرفی در هوای گرم و مرطوب جزیره قشم امکان فاسدشدن خوراکی‌ها بسیار بالاست .بهتر است برای جلوگیری از مسمومیت ناشی از مواد غذایی فاسد تا جای ممکن از حمل خوراکی‌های فاسدشدنی خودداری کنید.

 

[تعداد: 6    میانگین: 4.7/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *