لذت وصف نشدنی سفر با کودکان با رعایت همین چند نکته‌ی ساده 

سفر به جزیره قشم
آنچه برای سفر به جزیره قشم باید بدانیم!
آگوست 25, 2018
مرکز خرید قشم
آشنایی با 12 مرکز خرید در قشم و درگهان
آگوست 29, 2018

بسیاری از افراد بعد از بچه‌دار شدن تا مدت‌ها به بهانه‌ی کودکان، قید سفر را می‌زنند. در واقع تا زمانی که به قول معروف، فرزندشان از آب و گل در بیاید، خود و خانواده را از سفر محروم می‌کنند. در صورتی که با وجود کودکان هم می‌توان سفری لذت‌بخش داشت و با کوله‌باری از خاطرات خوش خانوادگی به خانه باز گشت. مهم نیست که آیا این اولین سفر شما با اولین فرزند تان است یا پنجمین سفر  با پنجمین فرزند ، به هر حال سفر با فرزندان همیشه دلهره آور خواهد بود. البته این روزها سفر، دغدغه‌ها و استرس‌های خاص خود را دارد به خصوص اگر یک کودک یا یک نوزاد هم همراهتان باشد. با وجود بچه‌ها، سفر شما با حالت عادی تفاوت‌هایی خواهد داشت اما دلیلی ندارد که خود را از سفر محروم کنید. سفر با کودکان سخت است اما اگر از قبل خودتان و لوازم مورد نیاز سفر با کودکان  را آماده کنید، کمی صبور باشید و از ابزار و تجهیزات مخصوص سفر که برای کودکان طراحی شده استفاده کنید، سفری بی‌دردسر خواهید داشت.
با این حال، برخی نکات وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند و شما را از خاطره تلخ از سفر با کودکتان دور کند. در ادامه  ما راهنمایی هایی برای سفر با کودکان  را ذکر کرده ایم.

  • وسایل مورد نیاز سفر با کودکان با هواپیما
  • وسایل مورد نیاز سفر با کودکان با خودروی شخصی
  • رفتار والدین در سفر با کودکان

 

دانستنیهای سفر با کودکان با هواپیما

اگر با هواپيما سفر مي‌کنيد، بد نيست چند تا بازي که مناسب انجام‌دادن داخل هواپيما باشد، ياد بگيريد. بهتر است قبل از پرواز بچه‌ها را به زمین بازی یا پارک ببرید یا اجازه دهید در فرودگاه، بازی و جست و خیز کنند تا قبل از سوار شدن به هواپیما، حسابی خسته شوند. اگر کودکان از نظر جسمی خسته باشند، احتمال خوابیدن آنها در هواپیما بیشتر می‌شود. در سفر با کودکان یکی از مهم‌ترین چیزهایی که نباید فراموش کنید، اسباب‌بازی‌هایی برای سرگرم کردن کودکان است. برای بچه‌های بزرگ‌تر چیزهایی مثل مدادرنگی و کتاب رنگ‌آمیزی، پازل و… مناسب است. نوزادان به راحتی حتی با یک قاشق سرگرم می‌شوند. در طول سفر حتما باید اسباب‌بازی مورد علاقه‌ی فرزندتان را همراه داشته باشید اما اگر از آن خسته شد و بی‌قراری کرد، یک اسباب‌بازی جدید به او بدهید. به این ترتیب او یک سرگرمی جدید پیدا می‌کند و کمتر اذیت می‌شود.

  تاریخچه جزیره قشم (در 9 دوره تاریخی) - بزرگ‌ترین جزیره ایران

در طول پرواز ممکن است کودک شما دچار گوش‌درد شود. براي بچه‌هاي زير دو سال شايد بد نباشد با مشورت پزشک از استامينوفن مخصوص کودکان استفاده کنيد؛ هم‌چنين بهتر است پنبه يا پدهاي کوچک نرم توي گوش کودک بگذاريد. در مورد بچه‌هاي بالاي دو سال به احتمال زياد اين مشکل با آب‌نبات موردعلاقه‌شان حل مي‌شود ولي آن‌ها هم بد نيست که پنبه توي گوش‌شان داشته باشند. لوازم  مورد نیاز سفر با کودکان و نوزادان در حین پرواز شامل موارد زیر است که حتماً باید پیش از سفر آنها را آماده کنید. پوشک ( یک عدد به ازای هر یک ساعت پرواز) دستمال مرطوب ضدعفونی کننده‌ی دست –  پد تعویض –  بطری آبگرم و خنک –  شیرخشک –  یک دست لباس تمیز هم برای خودتان و هم برای نوزاد.

 

سفر با کودکان با هواپیما

وسایل مورد نیاز  سفر با کودکان با خودروی شخصی

اگر با اتومبيل شخصي تان سفر مي کنيد، فضاي خالي را فراموش نكنيد. در سفر با کودکان سعي كنيد تا آنجا كه ممكن است فضاي داخل خودرو خالي بماند. تا آنجا كه ممكن است همه اثاث را در صندوق‌عقب ماشين جاي دهيد. معمولا بيشتر از نياز خود اثاث بر نداريد. بچه‌هايي كه بين ساك‌ها و چمدان‌ها فشرده شده‌اند، حتما بدخلق مي‌شوند. كودك خود را سرگرم كنيد. كمي پس از اين كه به راه افتاديد، كودك را به نحوي مشغول كنيد. با او صحبت كنيد، از او سوالاتي بكنيد و هرازگاه او را تحسين كنيد. اگر سفرتان طولاني است (بيش از يك ساعت)، هنگامي كه رفتار درستي از خود نشان مي‌دهد به او تنقلات بدهيد. در سفرهاي طولاني به نحوي برنامه‌ريزي كنيد كه حين سفر هرچند ساعت يك بار كودك بتواند از ماشين بيرون بيايد و استراحتي بكند، به اطراف بدود، به توالت برود و كارهاي ديگري انجام دهد. در صورت مواجه شدن با هرگونه خرابكاري و شيطنت با توضيح دادن مشكل رفتاري به كودك و گوشزد كردن رفتار درست، به اين مساله رسيدگي كنيد.در کوتاهترین فاصله ها هم کمربند ایمنی صندلی عقب را برای کودکتان ببندید و اجازه ندهید روی صندلی جلو یا روی پای راننده بنشیند.در سفر با کودکان بهتر است از خودتان سوال کنید آیا کودک شما در ماشین راحت می‌خوابد؟ اگر بله، برنامه سفر را جوری بچینید که هم‌زمان با چرت یا خواب کودکتان باشد، بخش زیادی از سفر طی شده باشد. اگر نه، برنامه را جوری تنظیم کنید که بلافصله بعد از اینکه او از خواب بیدار شد و یا اول صبح راه بیافتید. این فکر احمقانه است که کودکتان همانطوری رفتار خواهد کرد که همیشه رفتار کرده، چون او در موقعیت متفاوتی قرار دارد.شاید بپرسید آیا لازم است که تمام سفر را به یکباره بروید یا اینکه باید در میان راه توقف کنید؟ هرچقدر کودک شما بیش‌تر در عقب ماشین بماند، بهانه‌گیری‌هایش بیشتر می‌شود. برنامه‌ریزی برای توقف‌های کوتاه همه گی تان را در ذهنیتی بهتر قرار می‌دهد. وقتی که برای سفر با کودکان برنامه‌ریزی می‌کنید، انتظار این را داشته باشید که ممکن است زمان رسیدنتان به مقصد آن زمانی نباشد که برایش برنامه ریخته بودید. توقف‌هایی برای تعویض پوشک بچه و یا گریه‌های خشمگینانه او تنها دو اتفاق ساده‌ای است که می‌تواند شما را وادار به توقفی 20 دقیقه‌ای کند.

  ژئوپارک قشم: ۱۲ نکته طلایی برای آشنایی بیش‌تر با ژئوپارک

سفر با کودکان با خودروی شخصی

علاوه بر همه آنچه گفته شد لوازم مورد نیاز سفر با کودکان در ادامه ذکر خواهد شد.

  • پوشکِ با کیفیت
  • پتوی کودک
  • بالشت
  • سایه‌بان پنجره
  • لباس‌هایی برای تعویض پوشش کودک
  • جعبه اسباب‌بازی
  • سی‌دی یا نوار موسیقی کودکانه
  • غذا، تنقلات و نوشیدنی‌ برای کودک
  • خنک‌کننده
  • دستمال مرطوب- کرم نرم کننده و پماد سوختگی ادرار
  • کیسه‌های پلاستیکی به عنوان جای زباله
  • بطری گرم نگه دار
  • موسیقی خواب کودک
  • داروهای تجوزی کودک و بیمه پزشکی(جعبه کمک های اولیه)
  • کرییر بچه و کالسکه
  • دوربین عکاسی و فیلم‌برداری
  • چمدان کودک
  • اگر در شب حرکت می‌کنید، یک وسیله روشنایی یا چراغ قوه

 

رفتار والدین در سفر با کودکان

انعطاف‌پذیر باشید : هنگام سفر با کودکان حتی بهترین طرح‌های برنامه‌ریزی شده نیز ممکن است مختل شود. سعی کنید آرام باشید، تغییرات را بپذیرید و با جریان آب حرکت کنید!وقتی کودکتان گریه می‌کند، اگر اصرار دارید که کمی دیرتر توقف کنید کاری خطرناک است، ماند زمانی که خودتان هیجان‌زده و عصبی هستید. زمانی را برای آرام کردن کودک در نظر بگیرید. پیش از هرچیز ایمنی را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که جای کودکتان در صندلی کودک مناسب است. بسیاری از مادرها به فرزندانشان در حالی که ماشین در حرکت است شیر می‌دهند، حال آنکه این رفتاری بسیاری خطرناک است. شما نمی‌‌توانید تصادف را پیش‌بینی کنید و آسیبی که بدن شما در پی این تصادف به فرزندِ در حال شیر خوردن خواهد زد.

به یاد داشته باشید هیچگاه کودتان را در ماشین تنها نگذارید؛ حتی برای یک دقیقه!

صبور باشید:بزرگترها  معمولا بی‌پرده به شما می‌گویند که چه‌ می‌خواهند؛ و بالاخره به طریقی آن خواسته را انجام می‌دهید. اما در برخورد  و سفر با کودکان شما فرصت کوتاهی برای انجام راه‌های مختلف دارید و به احتمال خیلی زیاد، او خود رو زمین می‌اندازد و شروع به جیغ زدن و گریه می‌کند.زمانی که کودکان  کج‌خلقی می‌کنند، آنها در حال تلاشند که خواسته یا گفته ای را به شما بفهمانند . رفتار آنها  می‌تواند به معنای خستگی یا گرسنگی باشد. ممکن است دلتنگ مادربزرگ و پدربزرگش باشد یا از ادامه سفر خسته شده باشد. فراموش نکنید والدین در فهمیدن این بهانه ها بهترین هستند.

  بام قشم کجاست؟ 2 مکان هیجان انگیز این بام

 

سفر با کودکان سخت است اما اگر از قبل خودتان را برای آن آماده کنید، کمی صبور باشید و ابزار و تجهیزات مخصوص سفر که برای کودکان طراحی شده استفاده کنید، سفری بی‌دردسر خواهید داشت.

 

صبور باشید

برای شرایط اضطراری آماده باشید: آدرس هتل، مشخصات خودتان و شماره تماس‌تان را به بچه‌ها بدهید و از آنها بخواهید که همیشه آن را همراه داشته باشند و در صورت لزوم به دیگران ارائه کنند. آنها را برای شرایط اضطراری مثل گم شدن آماده کنید. وقتي با فرزندان کوچک خود سفر مي‌کنيد، يکي از نکاتي که خيلي ذهن شما را مشغول خواهد کرد، گم‌شدن کودک خواهد بود. بهتر است عکس جديدي از کودک خود همراه داشته باشيد تا در صورتي که گم شد، براي پيداکردنش از عکس کمک بگيريد. براي اين‌که بخشي از اين نگراني را از بين ببريد، مي توانيد قبل از سفر به يک بيمارستان مراجعه کرده و درخواست کنيد يکي از دستبندهاي پلاستيکي را که به مچ بيماران مي‌بندند و در آن مشخصات بيمار را مي‌نويسند، به شما بدهند؛ اکثر بيمارستان‌ها اين کار را خواهند کرد. نام و شماره تلفن يا آدرس محل اقامت مربوط به کودک‌تان را روي آن نوشته و به مچ کودک ببنديد؛ دستبندها جنس نرمي دارند و کودک را ناراحت نخواهند کرد. فراموش نکنيد اگر مسافر خارج از کشور هستيد، بايد مشخصات را به زبان انگليسي بنويسيد و نه به زبان مادري.

 

خوب نيست که مثل چمدان با کودک‌تان برخورد کنيد و تنها او را دنبال خودتان بکشانيد؛ سعي کنيد به خواسته‌هايش توجه کنيد و اجازه بدهيد به او نيز خوش بگذرد. مي‌توانيد شهر يا کشور مقصد را روي نقشه به کودک‌تان نشان دهيد، حتي بچه‌هاي کوچک از دنبال کردن نقشه لذت مي‌برند. عکس جاهاي ديدني را که قرار است ببينيد، به او نيز نشان دهيد و او را براي سفر مشتاق کنيد.

 

برخورد مناسب در سفر باکودکان

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاه ها بسته شده است