چند نکته درباره بودجه‌بندی سفر

قوانین اقامت امن در هتل
قوانینی برای اقامت امن در هتل 
آگوست 18, 2018
توصیه های اقتصادی برای انتخاب یک هتل عالی
توصیه های اقتصادی برای انتخاب یک هتل عالی 
آگوست 22, 2018
بودجه بندی سفر

سفر کردن همیشه هیجان خود را دارد و باعث می‌شود تجربه‌های لذت‌بخشی داشته‌باشید. اگرچه ممکن است گاهی سفرهای پرهزینه‌ای پیش روی شما باشد اما زمانیکه شما با بودجه‌بندی سفر آشنا باشید، می‌توانید هزینه‌های خود را مدیریت کنید.

در ادامه می‌خواهیم به بعضی نکات درمورد بودجه‌بندی سفر بپردازیم که باعث می‌شود برنامه‌ریزی راحت‌تر و قوی‌تری داشته‌باشید. این نکات به شرح زیر است:

  • تعیین بودجه اولیه
  • بودجه‌بندی سفر برای موارد اصلی
  • بودجه‌بندی اضافی
  • انجام برنامه‌ریزی متناسب با بودجه

تعیین بودجه اولیه

1)یک بودجه‌ اولیه برای سفر تعیین کنید

ابتدا برای خود یک بودجه‌ سفر اولیه تعیین و مشخص کنید که شما چقدر می‌توانید برای سفر هزینه کنید. ارزیابی اینکه شما چه میزان پول در اختیار دارید، می‌تواند کمک بزرگی به شما برای ادامه‌ راه بکند.

بخاطر داشته‌باشید هزینه‌هایی مانند پول بلیط، هزینه هتل، وعده‌های غذایی مانند ناهار و… را در بودجه سفر خود در نظر بگیرید. البته حواستان به بودجه‌ ی در نظر گرفته‌شده باشد اما در طول سفر دائماً به خود استرس وارد نکنید که پولی برای برگشت نخواهید داشت.

2) از دوستان و آشنایان پرس و جو کنید

 اگر کسی از اطرافیان شما جایی که مدنظر شما می‌باشد رفته‌است، حتماً درمورد آنجا اطلاعات لازم را کسب کنید. گاهی بعضی از افراد در سایت‌ها مطالب و نظرات دیگران را بررسی می‌کنند. این کار بسیار مفید است ومی‌تواند کمک کند.

اما بعضاً پیش می‌آید که تعدادی افراد ناشناس برای حمایت از آن محل یا سرویس مورد نظر، به صورت نمادین از آن تعریف می‌کنند و نظرات آنها حقیقت ندارد.

بدین منظور، پرس و جو کردن از اطرافیان مورد اعتماد، راه‌گشای بسیاری از مسائل و سوالات شما است. به عنوان مثال سوالات شما می‌تواند از این قبیل باشد: «چه مکان‌های دیدنی دارد؟»، «غذاهای معروف و محلی آنجا چیست»، «برای اقامت در هتل، کدام هتل مناسب است» و…

3) از ابزارهای بودجه‌ بندی آنلاین استفاده کنید

وب‌سایت‌های متعددی می‌توانند به شما در زمینه بودجه‌ بندی کمک کنند. این سایت‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید قیمت کالاهای مورد نظر را مشاهده و سپس نسبت به آن، بودجه‌ ی مورد نظر را اختصاص دهید.

بودجه‌ بندی سفر برای موارد اصلی

1) قرار است با چه وسیله‌ای سفر کنید؟

با چه وسیله ای سفر کنیم

ممکن است راه‌های مختلفی برای رسیدن به محل موردنظر وجود داشته‌باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید با هواپیما، قطار، اتوبوس، ماشین شخصی و… سفر بروید که البته بعضی از این راه‌ها احتمالاً قیمت بالایی دارند و باید در بودجه‌ بندی سفر خود آن را لحاظ کنید.

همانطور که خودتان می‌دانید، مسیر هوایی سریع‌ترین راه می‌باشد اما در اکثر مواقع گران‌تر از روش‌هایی مانند قطار، اتوبوس و یا حتی ماشین شخصی است.

برای رفتن به شهرهایی که رودخانه و دریا دارند، می‌توانید از کشتی کروز استفاده کنید. این کشتی جزء با کیفیت‌ترین و به اصطلاح لوکس‌ترین وسیله‌ها می‌باشد، زیرا بهترین امکانات را ارائه می‌دهد اما ممکن است کلی از بودجه‌ی سفر خود را صرف یک کروز لوکس کنید.

شما به راحتی با جستجو کردن در سایت‌های مختلف می‌توانید قیمت بلیط هواپیما، اتوبوس و… را مشاهده کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

  13 روشی که اقامت در هتل را لذت بخش تر میکند

2) وسیله حمل و نقل محلی را در برنامه‌ی خود قرار دهید

اگر شما بدون ماشین شخصی به سفر رفته‌باشید، قطعاً در آنجا بیشتر به وسایل نقلیه عمومی احتیاج پیدا می‌کنید.

بسیاری از مسافران و توریست‌ها هنگامی‌که سفر می‌کنند، تاکسی، مترو و اتوبوس را ترجیح می‌دهند. البته اگر هزینه‌ی اضافی برای شما مشکلی ندارد، می‌توانید به صورت روزانه ماشین کرایه کنید و راحت به هر نقطه‌ی شهر بروید.

  • در موتورهای جستجو مانند گوگل می‌شود تمام راه‌های ارتباطی و حمل و نقل را جستجو و مشاهده کرد. البته این را هم در نظر بگیرید که تمام شهرها، همه‌ی امکاناتی که در بالا ذکر شده‌ را ندارند. به طور مثال بسیاری از شهرهای زیبا و کوچک ایران از وسیله حمل و نقل مترو بهره‌مند نیستند.
  • با جستجو کردن در اینترنت نیز می‌توانید از قیمت اجاره‌های ماشین با خبر شوید. به طور فرض در گوگل این عبارت را سرچ کنید تا نتایج خوبی را به شما نمایش دهد.”اجاره ماشین در قشم
  • این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر ماشین اجاره می‌کنید، آژانس کرایه‌ی ماشین نزدیک هتل محل اقامت و یا فرودگاه باشد و البته در بودجه سفر خود آن را لحاظ کنید.

3) هزینه‌ی اقامت در هتل را در نظر بگیرید

هزینه اقامت در هتل

یکی از نکاتی که شما باید در بودجه‌ بندی سفر به آن توجه کنید، هزینه اقامت در هتل است. هتل‌های بسیاری وجود دارند و اقامت در هتل برای شما می‌تواند کیفیت و مخارج متفاوتی را در بر داشته‌باشد؛ پس حتماً بهترین هتل را نسبت به بودجه‌ بندی سفر خود در نظر بگیرید.

 

اگر شما به جایی سفر می‌کنید که گردشگر و توریست بسیار دارد، احتمالاً هتل، متل و مسافرخانه زیادی در آنجا وجود دارد که شما می‌توانید نسبت به بودجه و علاقه‌ی خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

  • یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید هزینه‌های حمل و نقل خود را کاهش دهید، این‌است که محل اقامت در هتل خود را نزدیک به مکان‌های بازدید انتخاب کنید. این امر باعث می‌شود که هزینه کمتری بابت رفت و آمد پرداخت کنید.
  • شما هنگام انتخاب هتل باید کیفیت تخت‌ها، سرویس و ویژگی‌ها و امکانات رفاهی که آن هتل دارد را بررسی کنید. البته امروزه نباید از سرویس مهمی مانند اینترنت که هتل‌ها باید داشته‌باشند غافل شد.اگر در سایت هتل جواب سوالتان را پیدا نکردید، با هتل مورد نظر خود تماس بگیرید.
  • حتماً در سایت‌ها نظرات کاربرانی که از آن هتل استفاده کردند را مطالعه کنید. با مشاهده‌ی نظرات کاربران تا حدی می‌توانید با نقاط قوت و ضعف آن هتل آشنا شوید و برای انتخاب هتل راحت‌تر گام بردارید.
  • شما به راحتی می‌توانید در سایت‌ها، قیمت انواع هتل و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهند را مشاهده و سپس باهم مقایسه کنید. این کار باعث می‌شود در انتخاب هتل بهترین تصمیم را بگیرید و در بودجه‌ بندی سفر خود نیز به مشکل برنخورید.

در طول سفر گرسنه نمانید

4) در طول سفر گرسنه نمانید

وعده‌های غذایی بخش مهمی از سفر شما می‌باشند و باید در بودجه‌ بندی سفر خود آن را در نظر بگیرید. این نکته را نیز حواستان باشد که قیمت‌ها در جاهای مختلف شهر متفاوت می‌باشد. قبل از سفر حتماً رستوران و فست‌فودهای خوب را جستجو کنید.

  • اگر قصد دارید در خورد و خوراک صرفه‌جویی کنید، در انتخاب هتل دقت داشته‌باشید که آشپزخانه و ماکروویو داشته‌باشد تا برای خود آشپزی کنید.
  آشنایی با 12 مرکز خرید در قشم و درگهان

5) کمک‌های اولیه حتماً همراه داشته‌باشید

به همان اندازه که کرم ضد آفتاب برای ساحل و استخرهای روباز ضروری است، همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه نیز اهمیت بسیاری دارد.

6) بیمه مسافرتی را در نظر داشته‌باشید

بیمه سفر به این منظور در نظر گرفته می‌شود که شما در هنگام سفر از محدوده پوشش بیمه اصلی خود خارج می‌شوید.

بنابراین از این نوع بیمه استفاده کنید تا خود را در مقابل اتفاقات مختلفی که ممکن است در حین سفر اتفاق بیفتد مانند دزدی، تصادف و… بیمه کنید.

وجود بیمه مسافرتی در هنگام سفر می‌تواند به آرامش خاطر شما و لذت بردن از سفرتان کمک بسیاری کند. پس حتماً در بودجه‌بندی سفر خود بیمه را در نظر بگیرید.

 

بودجه‌بندی اضافی

1) هزینه‌های گشت‌و‌گذار را تعیین کنید

گشت‌وگذار یک بخش ثابت و همیشگی سفر است و تقریباً هر شخصی که به سفر می‌رود، قسمتی از سفر خود را به آن اختصاص می‌دهد.

شما باید نحوه‌ی رفتن را بررسی کنید؛ یعنی چگونه و با چه وسیله‌ای می‌توانید به مکان‌های مورد نظر خود بروید. نکته دیگری که باید حواستان به آن باشد بلیط‌های ورودی است.

بعضی از مکان‌های تاریخی، باغ‌وحش و موزه‌ها رایگان هستند اما بسیاری از آنها ابتدا مبلغی را به عنوان ورودی از شما می‌گیرند و پس از آن شما می‌توانید وارد آنجا شوید.

بنابراین حتماً حواستان به این بخش باشد تا در بودجه‌بندی سفر خود برای آن برنامه‌ریزی کنید. در ضمن، حتماً نگاهی به تورهای گردشگری داخل شهر بیندازید. این تورها ممکن است بهترین راه و کمترین هزینه را پیش روی شما بگذارند.

2) سرگرمی و تفریحات شما چقدر است!

تفریح در سفر

اکنون موقع آن رسیده که تفریحات و خوش‌گذرونی‌های خود را به بودجه‌بندی سفر اضافه کنید. شاید شما بخواهید به تئاتر بروید و یا شهربازی‌های آنجا را تجربه کنید. عیب ندارد؛ اما چقدر خوب است حتماً قبل از سفر لیستی از آنها تهیه و تمام جوانب را بررسی و در برنامه‌ی خود لحاظ کنید.

3) سوغاتی‌ها را فراموش نکنید

معمولاً زمانیکه سفر می‌روید، باید بخشی از بودجه‌ی خود را به خرید سوغاتی برای دوست و آشنایان اختصاص دهید. البته طبیعتاً دشوار است که مخارج پیش‌رو را پیش‌بینی کنید تا اگر کسری بودجه دارید بتوانید آن را جبران کنید.

  • لیستی از کسانی‌که قصد گرفتن سوغاتی برای آنها دارید را تهیه کنید و سپس مبلغ مدنظر خودتان را به آن اختصاص دهید.

انجام برنامه‌ریزی مناسب با بودجه

1) سعی کنید کمی صرفه‌جویی کنید

سفر می‌تواند پر هزینه باشد، پس یک برنامه‌ی بودجه‌بندی ایده‌ال کمک بسیاری به شما می‌کند.

  • شما می‌توانید از هزینه‌های روزانه خود مقداری را ذخیره کنید تا به اندازه‌ی کافی پول در اختیار داشته باشید. سعی کنید در اسرع وقت شروع به صرفه‌جویی کنید و برای هزینه‌ها و مخارج سفر، به طور منظم قسمتی از پول خود را کنار بگذارید.
  • اگر بعد از بودجه‌ بندی سفر خود، متوجه شدید به پول اضافه برای سفرتان احتیاج دارید، می‌توانید به طور موقت به کاری حتی به صورت پاره‌وقت مشغول شوید. نمونه‌ی خوبی که می‌توان به عنوان شغل پاره‌وقت اشاره کرد، بعضی از راننده‌های تاکسی هستند که در سیستم‌های آنلاین مشغول به کار می‌باشند.
  • اگر شما به صورت منظم سفر می‌کنید یا مزایای خاصی از سمت شرکت به شما داده شده‌است، شما قادر خواهید بود تا هزینه‌های سفر را تا حدی کاهش دهید.
  چه زمانی به قشم سفر کنیم؟(بهترین زمان برای سفر به قشم)

2) حواستان باشد ارز خود را تبدیل کنید

طبیعتاً شما زمانی‌که بخواهید به خارج از کشور سفر کنید، نیاز به پول رایج آن کشور دارید. برای اینکه بدانید ارز رایج کشور مور نظر شما چیست، می‌توانید آن را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ کنید و بیابید.به طور مثال: “پول رایج کشور مالزی” و یا “ارز رایج کشور کانادا” البته بسیاری از کشورهای خارجی از دلار و یورو نیز در مبادلات خود استفاده می‌کنند و شما با جستجو در اینترنت متوجه می‌شوید که آیا از دلار یا یورو می‌توانید استفاده کنید و یا باید حتماً ارز مورد نظر آن کشور را تهیه کنید.

  • شما به سادگی می‌توانید متوجه شوید هر واحد پول شما، چند واحد ارز مورد نظر است. به طور مثال اگر در گوگل سرچ کنید “تبدیل ریال به لیر ترکیه”، سایت‌هایی به شما نشان داده‌ می‌شود که در آن ها به راحتی می‌توانید پول خود را تبدیل کنید.

3) یک سفرکامل داشته‌باشید

بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، تورهایی می‌گذارند که تقریباً کامل است و تمام جوانب یک سفر خوب را در نظر می‌گیرند. این تورها مزیتی که دارند این است که هزینه‌ی سفر و گشت و گذار، نسبت به اینکه به صورت تنهایی بروید بسیار کمتر است و شما می‌توانید به طور چشمگیری مخارج خود را کاهش دهید.تورهای مسافرتی ویژگی‌هایی مانند هتل اقامت، وعده‌های غذایی مانند صبحانه، ناهار و شام، بلیط برای پارک تفریحی و… همراه خود دارند.

این پکیج برای مجردها و همچنین خانواده‌ها گزینه‌ی مناسبی می‌باشد. این نوع تورها در آژانس‌های مسافرتی و در سطح اینترنت موجود می‌باشند.

و اما چند نکته دیگر:

  • ارز ضعیف می‌تواند بودجه سفر شما را به صفر برساند. زمانی‌که ارز کشور مقصد کمتر از ارز شما است، ممکن است بر روی افزایش میزان خرید شما تاثیر بگذارد. این اتفاق بودجه‌ بندی سفر شما را به‌هم می‌ریزد. پس حتماً با برنامه خرج کنید.
  • برنامه‌ریزی تنها برای مخارج نیست، بلکه باید برای زمان خود نیز برنامه‌ریزی درستی داشته‌باشید. هیچ چیز بدتر از استرس دیر رسیدن به اتوبوس، پرواز و… نیست. اگر مدیریت زمان نداشته باشید، مجبور می‌شوید بخاطر دیر رسیدن به پرواز خود یک شب دیگر اقامت در هتل را تجربه کنید.

بهینه سازی هزینه سفر

حتماً تمام مواردی که قصد دارید تا بودجه‌ای را به آن اختصاص دهید را لیست کنید تا بتوانید یک بودجه‌ بندی سفر کامل داشته‌باشید.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *