چطور برای سفر کردن پول پس انداز کنیم؟

سفری لذت بخش
این توصیه‌ها را به کار بگیرید تا سفر شاد و بدون دردسری داشته باشید 
سپتامبر 12, 2018
لذت سفرهای طولانی
چه کنیم تا پروازهای طولانی لذت بخش باشند؟
سپتامبر 17, 2018
پس انداز در سفر

 “رؤیای سفر به دور دنیا”، یکی از معدود رؤیاهای مشترکی است که اغلب ما با دیدن تصاویر زیبا از مکان‌های دیدنی و کشورهای دیگر، لحظاتی هرچند کوتاه به آن می‌پردازیم. رؤیایی که بسیاری بر این باورند دور از دسترس و حتی غیرممکن باشد. طولانی‌ترین مسیرها هم با قدم‌های کوچک ممکن خواهند شد، چنانچه در آرزوی سفرهای شگفت‌انگیز هستید شاید بهتر باشد ابتدا از همان‌جا که هستید شروع کنید، شهر و کشوری که در آن زندگی می‌کنید. فراهم کردن هزینه‌های سفر یکی از مواردی است که اغلب ما به آن فکر می‌کنیم، اگرچه این مشکل همچون کوهی بزرگ به نظر می‌رسد ولی صعود به آن غیرممکن نیست و ما در این مقاله سعی داریم نکاتی را در جهتِ چگونگی پس‌انداز کردن پول برای مسافرت به شما معرفی کنیم.

قبل از هر چیز باید هزینه موردنیاز برای سفر خود را محاسبه کنید و نگران این بالا بودن این هزینه نباشید؛ فقط کافی است برنامه‌ای برای تهیه کردن پول لازم داشته باشید. موضوعاتی که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی مناسب برای پس‌انداز کردن پول
  • رؤیای خود را فراموش نکنید
  • راه‌های کاربردی برای هزینه کمتر و پس‌انداز بیشتر

برنامه‌ریزی مناسب برای پس‌انداز کردن پول

داشتن یک برنامه برای پس‌انداز کردن پول و به همان اندازه متعهد بودن به آن مهم است ولی لازم به یادآوری است که صحیح بودن برنامه‌ریزی موضوع مهم‌تری است. در این بخش مراحل مختلف یک برنامه‌ریزی خوب را با شما در میان می‌گذاریم.

  1. 1) ارزیابی
    نوع مسافرت خود را با شرایط مالی که دارید مقایسه کنید. آیا با واقعیت تطبیق دارد یا بیش‌ازاندازه رؤیایی است؟ با جدیت این موضوع را بررسی کنید. نسبت به خودتان سختگیر و صادق باشید. وقتی موفق شدید یک محاسبه کلی از هزینه‌های سفر خود به انجام برسانید، وقت آن است که روی کاغذی میزان درآمد خود و هزینه‌های سفر را یادداشت کنید تا ببینید چطور می‌شود هزینه سفر را فراهم کرد.
  2. تعیین هدف
    برنامه‌ریزی برای پس‌انداز کردن پول باید شامل چندین هدف باشد، هم هدف‌های کوتاه‌مدت و هم هدف‌های بلندمدت. تعداد مشخصی از اهداف خود را یادداشت کنید و از اینکه برای خود اهداف بزرگی داشته باشید، خجالت نکشید. فقط یادتان باشد این اهداف نباید بیش‌ازاندازه بزرگ باشد چون ممکن است روی انگیزه‌های شما تأثیر منفی داشته باشد. نگران نباشید بسیاری از آن‌هایی که دور دنیا سفرکرده‌اند تقریباً هیچ پولی نداشته‌اند.
  3. برنامه‌ریزی
    این برنامه به شما نشان می‌دهد چطور به این اهدافتان برسید بنابراین باید هزینه‌های غیرضروری را حذف کند، بودجه مشخص‌شده‌ای برای شما در نظر بگیرد یا اینکه به شما کمک کند تا درآمد دیگری هم داشته باشید.
  • پیاده‌سازی
  • برنامه‌ای که تدوین کرده‌اید را اجرا کنید.
  • کنترل و ارزیابی مجدد

هرچقدر که زمان بگذرد از آنجائی که عادات شما در خرج کرد پول تغییر می‌کند، برنامه‌ریزی شما هم کامل‌تر می‌شود. بهتر است ماهی یک‌بار برنامه‌ای که نوشته‌اید را دوباره بررسی کنید تا اگر نیاز شد میزان بودجه‌ای را که در نظر گرفته بودید تغییر دهید. شاید لازم باشد بعضی هزینه‌هایی را که برای سفر در نظر گرفته بودید کم یا زیاد کنید. بررسی ماهانه برنامه‌ریزی نوشته‌شده در واقع این امکان را به شما می‌دهد که از میزان پیشرفت خود مطلع شوید و چنانچه در مسیر درست قرار ندارید قبل از آنکه دیر شود تغییرات لازم را اجرا کنید.

رویایتان را فراموش نکنید

رویا را فراموش نکنید
اولین نکته در مورد پس‌انداز کردن پول برای مسافرت این است که همیشه به یاد داشته باشید چرا قرار است پولی پس‌انداز کنید و لازم است این موضوع را روزانه به خود یادآوری کنید. برای این کار راه‌های متفاوت و بی‌شماری پیشنهادشده است. عده‌ای معتقدند می‌توانید عکسی از مکانی که دوست دارید به آنجا بروید تهیه‌کرده و روی دیوار اتاق یا محل کارتان نصب کنید تا هرروز با دیدنش، رؤیای خود را مجسم کنید. یا می‌توانید نقشه‌ای از مسیرهایی که باید در سفر خود طی کنید، تهیه و آن‌ها به دیوار بزنید. پول پس‌انداز کردن کار سختی است ولی با تمرکز کردن روی آن و برنامه‌ریزی هرکسی می‌تواند این کار را به‌راحتی انجام دهد.

  تاریخچه جزیره قشم (در 9 دوره تاریخی) - بزرگ‌ترین جزیره ایران

کنار آنچه تاکنون توضیح داده شد، موارد زیر را هم رعایت کنید:

  • سطحِ توقعاتتان را کمتر کنید.
  • زندگی ساده‌تری داشته باشید.
  • اگر می‌توانید اسباب و اثاثیه غیرضروری را بفروشید.
  • به فکر یک منبع درآمد دوم باشید.
  • عادت‌هایی برای کم‌خرج کردن پول درست کنید  و از اینکه پس‌انداز می‌کنید خجالت نکشید.

راه‌های کاربردی برای هزینه کمتر و پس‌انداز بیشتر

1. هزینه‌های خود را محاسبه کنید.

فهرستی از هزینه‌های هفتگی یا ماهانه خود تهیه کنید. آن‌ها را به دو گروه “خواسته‌ها” و “نیازها” تقسیم کرده و به‌مرور یاد بگیرید چطور این خواسته‌هایتان را ازآنچه واقعاً نیاز دارید حذف کنید. به‌این‌ترتیب نه‌تنها همه آنچه نیاز دارید را فراهم کرده‌اید بلکه هزینه مازادی هم نخواهید داشت. بسیاری از ما وقتی به مراکز خرید می‌رویم، لیستی ازآنچه لازم داریم بخریم همراه خود نداریم و همین امر باعث می‌شود هر چه که دلمان می‌خواهد بخریم و حتی گاهی آنچه واقعاً ضرورت داشته از قلم خواهد افتاد. ولی وقتی عادت کنیم تا هر چه لازم داریم را روزانه روی یک کاغذ بنویسم و هنگام خرید این کاغذ را همراه خود داشته باشیم، قدم بزرگی در صرفه‌جوئی و پس‌انداز برداشته‌ایم. کاغذی را روی درب یخچال خود بچسبانید. هر بار که متوجه شدید به چیزی نیاز دارید روی این کاغذ بنویسید. به‌این‌ترتیب هیچ موردی فراموشتان نمی‌شود و هر وقت برای خرید به فروشگاهی بروید، دقیقاً می‌دانید به چه چیزهایی نیاز دارید و بر طبق لیستی که از قبل و بر اساس نیاز تهیه‌کرده‌اید خرید خواهید کرد نه از روی تمایل به خرید اجناسی که می‌بینید و دلتان می‌خواهد ولی نیازی به آن‌ها ندارید.

 

کاغذی را روی درب یخچال خود بچسبانید. هر بار که متوجه شدید به چیزی نیاز دارید روی این کاغذ بنویسید. به‌این‌ترتیب هیچ موردی فراموشتان نمی‌شود و هر وقت برای خرید به فروشگاهی بروید، دقیقاً می‌دانید به چه چیزهایی نیاز دارید و بر طبق لیستی که از قبل و بر اساس نیاز تهیه‌کرده‌اید خرید خواهید کرد نه از روی تمایل به خرید اجناسی که می‌بینید و دلتان می‌خواهد ولی نیازی به آن‌ها ندارید.

 

2. یک قلک یا حساب بانکی را فقط به مسافرت اختصاص دهید.

یکی از ساده‌ترین راه‌های که برای پس‌انداز کردن پول از دیرباز می‌شناسیم، قلک‌ها هستند. شاید خنده‌دار به نظر برسد ولی می‌توان از هر چیزی به‌عنوان قلک استفاده کرد و اگر کمی هم سلیقه به خرج دهیم یک شیشه مربا، یک لیوان یا حتی یک جعبه کفش هم می‌تواند قلک رسیدن ما به رؤیای سفرهای دورودراز ما باشد. اگر حس می‌کنید داشتن قلک چندان باروحیه شما سازگار نیست، کافی است به نزدیک‌ترین بانک محله رفته و یک حساب بانکی جدید برای خود بازکنید. آنچه در این مورد مهم است، تعهدی است که باید به دنبال این کار در شما شکل بگیرد. تعهد به اینکه چه در قلک چه در حساب بانکی که از این لحظه به بعد “قلک مسافرت” یا “حساب بانکی مسافرت” نامیده می‌شود، به‌طور منظم هفتگی یا ماهانه مقداری پول بریزید. طوری برنامه‌ریزی کنید که اضافه کردن پول به قلک یا حساب بانکی‌تان کار سختی نباشد، بگذارید به یک عادت تبدیل شود، برایتان جالب و دوست‌داشتنی باشد. به‌جای آنکه حس کنید کاری را انجام می‌دهید که وظیفه یا قانون است، فکر کنید کاری می‌کنید که دوست دارید. با رضایت به این کار بپردازید و شاهد فراهم شدن پولی باشید که شمارا به‌زودی به رویایتان خواهد رساند.

  چه کنیم تا پروازهای طولانی لذت بخش باشند؟

3. هزینه وعده‌های غذایی‌تان را کم کنید.

 

هزینه وعده غذایی

شاید به نظرتان این کار بیهوده به نظر برسد یا پیش خود فکر کنید اگر درست و به‌اندازه غذا نخورم حتماً باید این پول را بعداً برای دکتر و دارو هزینه کنم. ولی ما به شما می گوئیم چنین نیست. اگر باور ندارید نگاهی به سایت‌ها و وبلاگ‌هایی بیندازید که غذاهای متنوع و کاملاً سالم را که می‌توان با کمترین هزینه تدارک دید به مخاطبان خود آموزش می‌دهند. تا جایی که می‌توانید از غذاهای سالم به‌جای غذاهایی که فقط به خاطر ظاهر زیبایی که دارند یا رستورانی که در آن سرو می‌شوند و گران هستند استفاده کنید. رستوران‌هایی را پیدا کنید که همان غذای موردعلاقه شما را با همان کیفیت ولی ارزان‌تر برای شما سرو می‌کنند. بعضی از رستوران‌ها غذاهای مخصوصی را در روز با نصف قیمت ارائه می‌کنند، آن‌ها را پیدا کنید. در همین راستا بد نیست از مراکزی که کوچک‌تر هستند و هزینه زیادی برای برندینگ و تبلیغات نمی‌دهند هم حمایت کنید. چنین مراکزی عموماً ارزان‌تر هستند چراکه یاد گرفته‌اند بسیاری از هزینه‌های جانبی را کاهش دهند تا قیمتی مناسب‌تر داشته باشند.

4. سعی کنید از خریدن نوشیدنی و غذا خوردن در رستوران‌ها دوری‌کنید.

عاشق قهوه هستید؟ عالی است. ولی آیا می‌دانید هزینه‌ی خوردن قهوه در بیرون از خانه چندین برابر بیشتر از خرید و درست کردن آن در منزل است. توصیه می‌کنیم این بار که خواستید خود را به یک فنجان قهوه مهمان کنید، با دوستان و آشنایان خود تماس بگیرید و آن‌ها را به‌صرف قهوه، چای و شیرینی به منزل دعوت کنید. به‌این‌ترتیب هم در کنار هم اوقات خوشی داشت و هم بخشی از هزینه‌ی خوردن قهوه در بیرون از منزل را پس‌انداز کرده‌اید.

5. از اتومبیل کمتر استفاده کنید.

دوچرخه

زندگی بدون اتومبیل شخصی تقریباً برای بسیاری شبیه کابوس است. فکر کردن به اینکه در گرما و سرمای قرار است از وسایل نقلیه عمومی و تاکسی برای رفت‌وآمد بین محل کار و خانه استفاده کنیم، ناراحت‌کننده است. عده‌ای تصمیم می‌گیرند که اتومبیل خود را بفروشند و حتی برای مسافرت هم از وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه و یا موتور استفاده می‌کنند. فکر بدی نیست. به‌شرط آنکه از قبل خوب به همه جوانب این موضوع فکر کرده باشید. ولی اگر از آن تیپ آدم‌هایی هستید که واقعاً نمی‌توانید بدون ماشین شخصی خود زندگی کنید ما برای شما هم چند راهکار داریم.

  • تا جایی که می‌شود از مغازه‌ها و فروشگاه‌های نزدیک به منزل خرید کنید تا مجبور نباشید از اتومبیل خود استفاده کنید.
  • اگر قرار است کاری را در فاصله‌ای نزدیک به منزل انجام دهید ترجیحاً پیاده‌روی کنید.
  • دوچرخه‌سواری هم گزینه خوبی به شمار می‌رود. به‌هرحال این روزها فعالیت در زمینه کاهش آلودگی هوا هم بسیار ضروری است. شما با همین موارد به‌ظاهر کوچک سهم بزرگی در کاهش آلودگی خواهید داشت. علاوه بر این پولی که بابت بنزین می‌دهید به‌حساب پس‌انداز مسافرت شما اضافه می‌شود.
  مسیرهای ورود به جزیره قشم: 8 راه از بندرعباس، با ماشین شخصی و ...

6. سیگار را ترک کنید.

تاکنون به این فکر کرده‌اید که چقدر در هفته یا ماه برای سیگار هزینه می‌کنید؟ اگر پاسخ شما نه باشد، الآن بهترین زمان برای این کار است. هر بار که از مغازه‌ای پاکتی سیگار می‌خرید پیش خودتان فکر می‌کنید این‌که چیزی نیست. ولی اگر همین مقدار را ظرف یک ماه یا هفته حساب کنید، آن‌وقت متوجه می‌شوید با همان پول می‌توان کارهای بهتر دیگری انجام داد.

7. صرفه‌جوئی کنید و  مبلغ قبوض را کاهش دهید

با چند تغییر کوچک در عادت‌های روزانه می‌توانید مقادیر زیادی را در مصرف گاز، برق و سوخت و به‌طورکلی هزینه‌های مرتبط با قبوض را کاهش دهید. هوای بیرون از خانه سرد است، بخاری‌ها و شومینه‌ها روشن هستند، تمامی اتاق‌ها و فضای خانه به یک اندازه گرم است. ولی می‌دانیم که روش درست‌تر این است که اتاق‌هایی که مورداستفاده قرار نمی‌گیرند را گرم نگه نداریم. بخاری‌های اضافه را خاموش‌کنیم. لباس گرم بیشتری بپوشیم. فقط کافی است هرکدام از اعضای خانواده وقتی اتاقی را ترک می‌کنند لامپ‌ها را خاموش کنند، حتی همین قدم کوچک و به‌ظاهر ساده هم می‌تواند تأثیر بزرگی در میزان سوخت مصرفی و کاهش هزینه‌های زندگی داشته باشد.  از نور طبیعی به‌جای لامپ‌های پرمصرف استفاده کنید، پرده‌ها را کنار بزنید و تا جایی که می‌توانید نورهای مصنوعی را حذف کنید و از نور طبیعی خورشید بهره ببرید. این کار هم در منزل و هم در محل کار قابل‌اجراست. به کمک این روش به‌راحتی مصرف برق درنتیجه پول قبض برق شما هم کاهش خواهد یافت.

 

از نور طبیعی به‌جای لامپ‌های پرمصرف استفاده کنید، پرده‌ها را کنار بزنید و تا جایی که می‌توانید نورهای مصنوعی را حذف کنید و از نور طبیعی خورشید بهره ببرید. این کار هم در منزل و هم در محل کار قابل‌اجراست. به کمک این روش به‌راحتی مصرف برق درنتیجه پول قبض برق شما هم کاهش خواهد یافت.

 

8. کتاب بخوانید ولی کتاب نخرید!

برخلاف ظاهر این توصیه، این کار به‌نوعی فرهنگ کتاب‌خوانی و ترویج آن محسوب می‌شود. اگر کتابخانه‌ای دارید، از دوستان، آشنایان و همکاران خود بخواهید نام کتاب‌های موردعلاقه خود را به شما بدهند تا چنانچه در کتابخانه شما موجود است، به آن‌ها امانت دهید. درازای این کار شما هم می‌توانید نام کتاب‌های موردعلاقه خود را به آن‌ها بگوئید تا به شما بدهند. به همین سادگی نه‌تنها به کار کتاب‌خوانی و مطالعه شما و دیگران صدمه‌ای وارد نشده بلکه به این کار هزینه‌ای که برای خرید کتاب جدید باید بپردازید وارد صندوق پس‌انداز مسافرت شما می‌شود. علاوه بر این روش استفاده از کتاب‌های صوتی و پی‌دی‌اف هم یکی دیگر از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا پول کمتری بابت عادت خوب کتاب‌خوانی خود صرف کنید.

مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، تنها چند مورد از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا در هزینه‌های جاری زندگی خود صرفه‌جوئی کرده و مقدار پول بیشتری برای مسافرت خود پس‌انداز کنید. باکمی تحقیق و مطالعه متوجه خواهید شد چطور مسافرانی که به شهرها و کشورهای موردعلاقه خود مسافرت کرده‌اند هم ابتدا نگران هزینه‌های مسافرتی خود بودند ولی باکمی تغییر در شیوه زندگی خود و ترک بعضی از عادت‌ها موفق شدند مشکل مالی مسافرت خود را حل کنند. به یاد داشته باشید وقتی برای خود هدفی انتخاب می‌کنید تا زمان رسیدن به آن هدف باید مصمم و مستمر تلاش کنید.

[تعداد: 1    میانگین: 1/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *