مراقب خودتان باشید تا در طول سفر بیمار نشوید

خوشگذرانی در هتل
اگر مجبورید در هتل بمانید، پس خوش بگذرانید 
سپتامبر 5, 2018
نکات مهم در انتخاب هتل
نکات مهم در انتخاب یک هتل خوب، ایمن و با امکانات
سپتامبر 10, 2018
مراقبت از خود در سفر

توصیه‌های ساده برای جلوگیری از بیمار شدن در سفر

بیمار شدن بخشی از زندگی است و مسافرت رفتن شما را از بیماری مصون نمی‌کند، به‌خصوص که در سفر ممکن است با طیف وسیعی از محیط‌ ها، حشرات و انگل‌ها روبه‌رو شوید. با این ‌وجود کلید به حداقل رساندن بیماری این است که به‌ طور فعال از عوامل خطر ابتلا به بیماری جلوگیری شود. چگونه می‌توانم از بیماری جلوگیری کنم؟ چه واکسن‌هایی نیاز است؟ چه اتفاقاتی می‌افتد وقتی بیمار می‌شویم؟ اگر در مورد مراقبت‌های بهداشتی در سفر سؤالات زیادی دارید این مطلب را بخوانید. توصیه‌های ارائه شده در این مقاله که طی سرفصل‌های زیر تدوین شده است، روش ‌هایی ساده و بسیار کاربردی برای حفظ سلامتی شما در طول سفر هستند.

  • در هتل، هتل آپارتمان یا مسافرخانه‌های تمیز و مطمئن اقامت کنید
  • مرتب دست‌هایتان را بشویید
  • از بطری‌های آب‌ معدنی استفاده کنید
  • مراقب آلودگی مواد غذایی باشید
  • غذاهای متداول بخورید
  • سعی کنید فعال باشید
  • در مقابل آفتاب از خودتان محافظت کنید
  • واکسیناسیون خود را کنترل کنید
  • از خود در برابر نیش حشرات محافظت کنید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین بهترین کاری که می‌توانید برای خودتان انجام دهید این است که موارد بهداشتی را رعایت کنید تا کمتر در معرض خطر قرار بگیرید.

در هتل، هتل آپارتمان یا مسافرخانه‌های تمیز و مطمئن اقامت کنید

 

هتل آپارتمان های تمیز

تقریباً هیچ تضمینی وجود ندارد که در سفر بیمار نشوید. اما یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های ما به شما برای اجتناب از بیماری در طول سفر این است که در هتل، هتل آپارتمان یا مهمانسراهایی اقامت کنید که کاملاً تمیز و بهداشتی هستند. حتی اگر لازم است قبل از رزرو اتاق آن را از نزدیک ببینید و بررسی کنید یا اگر به صورت آنلاین اتاقی را در یک هتل رزرو میکنید به گالری عکس آن رجوع کرده و شرایط اتاق‌ها، سالن، سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی دیگر آن را مشاهده کنید. خواندن نظر مسافران قبلی یک اقامت‌گاه یا هتل نیز می‌تواند روش خوبی برای درک این موضوع باشد که آیا جایی که می‌خواهید چند روز در آن بمانید به اندازه کافی تمیز و بهداشتی هست یا خیر؟خوابیدن روی ملافه‌هایی که به اندازه کافی نو و تمیز نیست یا دوش گرفتن در حمامی که در و دیوار و لوازم بهداشتی آن جرم گرفته است به جز آزاردهنده بودن می‌تواند بیماری زا باشد.

مرتب دست‌هایتان را بشویید

به‌سادگی می‌توان فهمید که شستن دست‌ها در هر جنبه‌ی زندگی روزمره و مسافرت اهمیت بسیاری دارد. بهداشت دست‌ها برای جلوگیری از گسترش عفونت ضروری است و به‌طور چشمگیری شانس ابتلا به اسهال، استفراغ، مسمومیت غذایی، آنفولانزا و حتی هپاتیت A را کاهش می‌دهد. بسیاری از مسافران از ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست استفاده می‌کنند. اگرچه این ژل‌های یک پشتیبان عالی برای ضدعفونی شدن دست‌ها هستند ولی به‌تنهایی جایگزین مناسبی برای شستشوی خوب با آب و صابون نیستند.

 

مرتب دستهایتان را بشوئید

 

در صورت امکان قبل و بعد از هر وعده غذایی و همیشه بعد از رفتن به توالت، حداقل به مدت ۳۰ ثانیه دست‌ها را با آب گرم بشویید.

 

از بطری‌های آب ‌معدنی استفاده کنید

هنگامی‌که به مناطقی سفر می‌کنید که از خالص بودن و یا بهداشتی بودن آب محلی آنجا اطمینان ندارید، باید از نوشیدن آبی که از شیر جاری می‌شود اجتناب کنید؛ حتی اگر مردم محلی بدون هیچ مشکلی آن را مصرف می‌کنند. به این دلیل که ممکن است معده شما باکتری‌های مناسب برای حفاظت از بیماری آب منطقه را در خود نداشته باشد. حتی از یخی که با آب تصفیه نشده درست‌شده، برای نوشیدنی‌های خود استفاده نکنید.توصیه می‌شود که همیشه از بطری‌های آب‌ معدنی استفاده کنید و در هنگام خرید مطمئن شوید که مهروموم درب بطری‌ها دست‌نخورده است. حتماٌ می‌دانید که یک کلاه‌برداری رایج این است که بطری‌ها را با آب شیر پر می‌کنند. ترجیحاً برای مسواک زدن نیز از آب بطری استفاده کنید. البته ممکن است استفاده مداوم از آب معدنی برای نوشیدن و مسواک زدن در طول سفر هزینه‌های سفر شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد. به همین خاطر می‌توانید به جای استفاده از آب معدنی آب شیر را بجوشانید و بعد از سرد شدن مصرف کنید. هرچند این کار زمان بر بوده و نیاز به امکانات خاصی مانند ظرف مناسب و اجاق گاز دارد اما اگر چنین امکانی دارید حتما آب شیر را بجوشانید و بعد مصرف کنید.

  چند نکته درباره بودجه‌بندی سفر

 

آب در سفر

مراقب آلودگی مواد غذایی باشید

آلودگی مواد غذایی یکی از بزرگ‌ترین علل اسهال و مشکلات گوارشی در سفرهاست. اگر در انتخاب مواد غذایی خود در مسافرت دقت نکنید به‌طور بالقوه خود را به اسهال و خیلی از بیماری‌های دیگر تهدید می‌کنید. در سفر تا جایی که امکان دارد باید اطمینان حاصل کنید که غذای شما کاملاً تازه و پخته‌شده باشد و به‌صورت گرم سرو شود. غذاهای خیابانی می‌توانند گزینه خوبی باشند به این دلیل که در مقابل شما آماده می‌شوند و شما می‌توانید ببینید که محیط آشپزی چقدر تمیز و خوب است. پس به نشانه‌هایی در فودکورت ها و یا غرفه‌های غذایی خیابانی دقت کنید تا بفهمید که چگونه‌اند. آیا فردی که مواد غذایی را ارائه می‌کند دستکش یک‌بارمصرف پوشیده و مرتب آن را عوض می‌کند؟ آیا با همان دستی که پول را می‌گیرد غذا می‌دهد یا با دست دیگر و یا بعد از گرفتن پول دستکش خود را عوض می‌کند؟ آیا شستن دست‌ها به‌طور مرتب صورت می‌گیرد؟ آیا مواد غذایی خام درباز هستند و یا اینکه در جای درستی نگهداری می‌شوند؟ ممکن است این موارد بی‌معنی به نظر برسند اما موضوعات بسیار مهمی هستند. بهتر است از موارد زیر اجتناب کنید و یا بسیار مراقب آن‌ها باشید:

  • سالادها ممکن است با آب‌های محلی تصفیه نشده شسته و آماده‌شده باشند.
  • میوه‌ها و سبزی‌های خامی که توسط خودتان شسته و پوست‌کنده نشده‌اند.
  • غذاهایی که بدون محافظ در یک دوره زمانی بیرون قرار داده‌شده‌اند.
  • غذاهایی که در بوفه‌ها ارائه می‌شود؛ نظیر غذاهای خام و یا دوباره گرم شده به‌خصوص گوشت، ماهی و برنج.

اگر دوست ندارید در سفر به ناراحتی معده مبتلا شوید، به اقدامات بهداشتی درباره مواد غذایی دقت کنید و آن‌ها را رعایت کنید تا خطر ابتلا به بیماری را کم ‌کنید.

غذاهای متداول بخورید

خوردن غذاهای محلی و لذت بردن از آن‌ها یکی از تفریحات سفر است که شما نباید آن را از دست بدهید؛ اما باید عقل سلیم را به کار ببندید. قبل از اینکه معده شما عادت داشته باشد، اگر مستقیم به سراغ رژیم‌های غذایی سرشار از کالری و ادویه‌های تند و یا مقدار زیادی گوشت قرمز بروید مطمئن باشید به‌زودی دچار ناراحتی‌های دستگاه گوارش می‌شوید.

  13 روشی که اقامت در هتل را لذت بخش تر میکند

 

غذا در سفر

هنگامی‌ که روده شما نمی‌تواند به‌درستی مواد غذایی خورده شده را هضم کند، عدم تحمل غذایی اتفاق می‌افتد و زمانی که شما چیزی کاملاً جدید و متفاوت را به آن معرفی می‌کنید دستگاه گوارش تحریک‌شده و به معده درد، شکم‌درد، گاز معده اسهال، استفراغ و سوزش سر دل منجر می‌شود. اما نگران نباشید این مسئله قابل‌حل است. بهترین ترفند این است که خوراک‌ها و غذاهای جدید را با عادت‌های غذایی قدیمی ترکیب کنید. اگر شما معده حساسی دارید، از همان ابتدا سعی کنید غذاهایی را که از قبل برای معده شما آشناست مصرف کنید.

سعی کنید فعال باشید

یکی از بهترین راه‌های تناسب‌اندام، سلامتی و مبارزه با عفونت‌های ناخواسته؛ ورزش است. مزایای ورزش به‌خوبی شناخته‌شده و مستند است: سلامت و رفاه کلی بدن شمارا بهبود می‌بخشد، سیستم ایمنی بدن شمارا تقویت می‌کند، باعث می‌شود که کمتر به بیماری مبتلا شوید و اگر بیمار شوید بدن بهتر قادر به مبارزه با عفونت است و به‌سرعت شمارا به حالت قبل بازمی‌گرداند. البته این‌گونه نیست که افراد متناسب اصلاً مریض نمی‌شوند اما به‌طورکلی هرچقدر متناسب‌تر باشید بدن شما زودتر می‌تواند از شر بیماری خلاص شود. اگر همیشه در سفر هستید بهتر است یک شیوه سالم زندگی را در پیش بگیرید و ورزش کنید. اگر قبل از شروع سفر فعال و یا متناسب نیستید از آن به‌عنوان یک فرصت برای شروع استفاده کنید. به حومه شهر بروید، پیاده‌روی کنید، کوه‌پیمایی کند و اگر هتل محل اقامتتان استخر دارد یا به شهری ساحلی سفر کرده‌اید حتماً شنا کنید.

در مقابل آفتاب از خودتان محافظت کنید

آفتاب سوختگی به‌طورجدی می‌تواند تجربه یک سفر خوب را خراب کند. محافظت از خود در برابر خورشید بسیار بهتر از داشتن تجربه آفتاب‌سوختگی است.
اگر به کشور و یا منطقه‌ای با آب‌وهوای داغ یا گرمسیری سفر می‌کنید بهتر است از لباس‌های پوشیده استفاده کنید و از روسری و کلاه استفاده کنید تا بدن شما به‌سرعت دچار کم‌آبی نشود. کم‌آبی می‌تواند منجر به بیماری گرمازدگی شود که اگر به‌موقع برطرف نشود می‌تواند تبدیل به شرایط اورژانس پزشکی شود.

 

توصیه‌های فعلی در مورد حفاظت در برابر نور خورشید این است که از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF15 استفاده کنید. هرچند کرم با SPF30 بیشتر توصیه می‌شود.

 

بهداشت در سفر

 

بنابراین توصیه می‌شود که افراد به‌خصوص آن‌هایی که احساس می‌کنند در برابر گرمازدگی حساس‌تر هستند کرم ضد آفتاب بزنند، لباس مناسب بپوشند و آب کافی بنوشند.

واکسیناسیون خود را کنترل کنید

احتمالاً واکسیناسیون یکی از شایع‌ترین نگرانی‌های بهداشتی افراد در سفر است. ماهیت بدن هر کس بسته به شرایط فردی کاملاً منحصربه‌فرد است اما اگر واکسن‌ها کمک می‌کنند که از خود محافظت کنیم، ایده خوبی است. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و هیچ‌چیز بهتر از این نیست که با واکسینه شدن از خود در برابر خطر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کنید. همه واکسن‌ها برای هر فرد در هر سفر لازم نیست و بستگی به این دارد که شما قبلاً چه واکسیناسیونی را انجام داده‌اید، به چه کشور و یا منطقه‌ای می‌خواهید بروید، تاریخچه پزشکی شما چیست، چه مدت سفر می‌کنید و در سفر چه‌کارهایی می‌خواهید انجام دهید. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید و یا از کلینیک‌های محلی کمک بگیرید.

از خود در برابر نیش حشرات محافظت کنید

گزش حشرات برای هر مسافر یک کابوس تمام‌عیار است. در بهترین حالت آن‌ها به‌سادگی با زخم‌های دردناک و خارش شدید شمارا آشفته می‌کند اما در بدترین حالت می‌توانند بیماری‌هایی نظیر تب زرد، دنگ، آنسفالیت ژاپنی و مالاریا را منتقل کنند. در قسمت‌های مختلف جهان حشرات مختلف می‌توانند باعث بروز بیماری‌های متفاوت شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سازمان بهداشت جهانی و سایت NHS به شما کمک می‌کنند مکان‌هایی را که بیماری دنگ و یا مالاریا در آن شیوع دارند، بشناسید.حتی اگر به نواحی کم‌خطر سفر می‌کنید بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به نیش حشرات و پشه‌ها یک ایده خوب داشته باشید تا حداقل از ناراحتی‌های نیش دردناک در امان باشید. بدون اینکه بگوییم بهترین راه کدام است می‌توانید از اقدامات پیشگیرانه زیر برای جلوگیری از گزیده شدن استفاده کنید:

  • اتاق‌های دارای تهویه مطبوع یکی از راه‌های عالی برای جلوگیری از نیش حشرات است زیرا به علت مهروموم بودن اغلب حشرات اجازه ورود به آن‌ها را پیدا نمی‌کنند.
  • پوشیده باشید. پوشیدن لباس مناسب ضروری است. لباس‌های نخی سبک و گشاد بپوشید تا قسمت بیشتری از پوست خود را محافظت کنید. به‌خصوص در زمان‌ها و مکان‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستید برای مثال در نزدیکی آب، هنگام گرگ‌ومیش هوا و یا بعد از تاریکی هوا اوج زمانی است که پشه‌ها تغذیه می‌کنند.
  • هر جا ضروری به نظر می‌رسد در زیر پشه‌بند بخوابید.
  • در جایی که امکان دارد به‌طور مناسب از دستگاه‌های ضد پشه استفاده کنید.
  • همیشه از دوز مناسب حشره‌کش‌ها (بین ۳۰ تا ۵۰ درصد) به‌طور منظم استفاده کنید.
  این توصیه‌ها را به کار بگیرید تا سفر شاد و بدون دردسری داشته باشید 

مهم است که بدانید هیچ‌کدام از این راه‌ها کامل نیستند. ممکن است شما همه این کارها را درست انجام داده باشید ولی بازهم دچار گزش شوید. بااین‌حال بهتر است با استفاده از نکات بالا خطر گزیده شدن را به حداقل برسانید.

 

مراقبت از بدن در سفر

با یک متخصص بهداشت حرفه‌ای سفر ملاقات کنید

مهم است قبل از اینکه به ماجراجویی در دور دنیا فکر کنید، برنامه‌های خود را با یک متخصص بهداشت حرفه‌ای سفر در میان بگذارید. بسیاری از مسافران این کار را در لحظات آخر انجام می‌دهند. خیلی از افراد نیز این کار را یک هفته قبل از سفر انجام می‌دهند بدون اینکه متوجه باشند برای انجام بعضی از واکسیناسیون‌ها چندین هفته زمان نیاز است.میانگین زمان توصیه ‌شده برای ملاقات با یک متخصص بهداشت حرفه‌ای بین ۶ تا ۸ هفته قبل از سفر است. اگر فکر می‌کنید به واکسن خاصی نیاز دارید بهتر است حتی زودتر از این زمان مراجعه کنید تا فرصت لازم برای برنامه‌ریزی سفر خود را داشته باشید. این گام‌های بسیار ساده خطر ابتلا به بیماری در سفر را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. بسیاری از مردم این موارد را نادیده می‌گیرند درصورتی‌که آن‌ها بسیار ساده هستند. قبل از اینکه زمان سفر خود را برنامه‌ریزی کنید، سلامت خود را مدنظر قرار دهید تا آماده سفر شوید و با آرامش ذهن از سفر خود لذت ببرید.به خاطر داشته باشید که این موارد تنها راهنمایی‌های بهداشت عمومی هستند و ممکن است شما بر اساس شرایط و تاریخچه پزشکی‌تان نیاز به ملاقات حرفه‌ای با پزشک خود داشته باشید. در این موارد پزشک متخصص می‌تواند توصیه‌های جدی‌تری را برای سفر به شما ارائه دهد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *