چه زمانی به قشم سفر کنیم؟(بهترین زمان برای سفر به قشم)

ژئوپارک قشم
ژئوپارک قشم: ۱۲ نکته طلایی برای آشنایی بیش‌تر با ژئوپارک
جولای 19, 2019
مسیرهای ورود به جزیره قشم
مسیرهای ورود به جزیره قشم: 8 راه از بندرعباس، با ماشین شخصی و …
جولای 20, 2019
چه زمانی به قشم سفر کنیم؟(بهترین زمان برای سفر به قشم)

چه زمانی به قشم سفر کنیم؟(بهترین زمان برای سفر به قشم)

قسمت جنوبی کشور زیبایمان دارای جاذبه‌های متفاوتی است و تجربه‌ای تازه را برای گردشگران رقم می‌زند. قشم یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در ایران است و در تمام سال گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. این جزیره زیبا، بزرگ‌ترین جزیره متعلق به ایران در خلیج‌فارس است که در استان هرمزگان قرارگرفته و دارای دیدنی‌های طبیعی، فرهنگی و تفریحی زیادی است.

بهترین زمان سفر به قشم بسته به هدف گردشگران از سفر به این جزیره زیبای جنوبی متفاوت است. معمولاً فصل‌های سرد سال برای سفر به قشم مناسب‌تر هستند. در ادامه به توضیح بیشتر جاذبه‌های قشم در زمان‌های مختلف سال می‌پردازیم. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • بهترین آب‌وهوای قشم
  • بهترین زمان مناسبت‌ها و مراسم‌های‌ محلی قشم
  • بهترین زمان برای دیدن جاذبه‌های طبیعی

بهترین آب‌وهوای قشم

بهترین آب‌وهوای قشم

جزیره قشم در جنوب ایران قرار گرفته است و دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب است. در تابستان‌ها دمای این جزیره به بالای چهل درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. تابستان فصل ایده‌آلی برای سفر به قشم محسوب نمی‌شود زیرا دمای هوا خیلی بالاست و تابستان‌ها معمولاً خلوت‌ترین زمان سفر به قشم است. هزینه سفر به قشم در فصل تابستان معمولاً نصف زمان‌های دیگر سال است و اگر به‌قصد خرید به این جزیره سفر می‌کنید، به دلیل جشنواره‌های تخفیفی، تابستان بهترین زمان برای خرید محسوب می‌شود. البته در تمام طول سال قیمت‌های بازارهای قشم به‌صرفه‌تر از مناطق دیگر ایران است، فقط در طول تعطیلات نوروز به دلیل افزایش زیاد گردشگران قیمت اجناس اندکی افزایش می‌یابد.

به‌طورکلی بهترین آب‌وهوای قشم از آذرماه تا اسفند ادامه دارد و به‌طورکلی زمستان شلوغ‌ترین زمان قشم است. البته در این بازه زمانی آب دریا سرد است و زیاد فرصت شنا کردن نخواهید داشت درواقع اگر برای شنا کردن به جزیره قشم سفر می‌کنید بهتر است فصل‌های گرم سال را برای سفر انتخاب کنید. در فصل‌های تابستان می‌توانید از تفریحات مختلف آبی مانند غواصی نیز استفاده کنید. در طول عید نوروز نیز جزیره قشم شلوغ می‌شود و معمولاً مسافران زیادی در آن بازه زمانی به قشم سفر می‌کنند.

  تورهای گردشگری قشم با هتل فولتون قشم (سال 98+ قیمت)

اگر قصد دارید چادر بزنید و در محیط آزاد بخوابید بهتر است در فصل‌های معتدل‌تر سال مانند بهار و اوایل پاییز به قشم سفر کنید زیرا در زمستان احتمال بارش باران در این جزیره زیاد می‌شود. اقامتگاه‌های بومگردی مختلفی در جزیره قشم وجود دارد. اگر علاقه‌مند به زندگی محلی و سنتی مردم جنوب هستید بهتر است این اقامتگاه‌ها را برای اسکان انتخاب کنید تا بهتر بتوانید طعم زندگی سنتی جنوبی‌ها را بچشید.

بهترین زمان مناسبت‌ها و مراسم‌های محلی قشم

قشم از معدود مناطق ایران است که با موفقیت توانسته چهره سنتی و محلی خود را حفظ کند و با وجود گردشگران فراوان به سنت‌های قدیمی پایبند بماند. همین سنت‌ها و جشن‌های محلی یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی جزیره قشم هستند. جشن نوروز صیاد مهم‌ترین مناسبت در جزیره قشم محسوب می‌شود. این جشن از حدود ششصد سال پیش انجام می‌شود و در انتهای تیرماه برگزار می‌گردد. در این روز خاص ماهیگیرها برای صید ماهی راهی دریا نمی‌شوند و حتی خوردن ماهی نیز در این روز خاص توصیه نمی‌شود. مردم محلی اعتقاد دارند که با توجه به زمان تخم‌ریزی ماهی‌ها، در این روز آن‌ها آزاد هستند تا تولیدمثل کنند. در این روز مردم سعی می‌کنند در دریا شنا کنند تا از بیماری‌ها دور شوند. مردم این روز را با اجرای انواع موسیقی محلی و رقص سنتی، انجام بازی‌های محلی و خوردن غذاهای سنتی جنوب جشن می‌گیرند.

جشن سنتی نخل و خرما جشن سنتی دیگری است که در قشم برگزار می‌شود. این رویداد محلی در اواخر تابستان برگزار می‌شود و در این رویداد محصولات مرتبط با خرما و درخت نخل به فروش می‌رسد. همچنین نمایشگاه‌های تخصصی صنایع‌دستی مرتبط با ساقه و برگ‌های درخت نخل نیز در این روز برگزار می‌گردد که در آن می‌توان محصولات دست‌سازی مانند زنبیل و سبد خریداری کرد. شیره و سرکه خرما، شیرینی‌های خرمایی و خرماهای متنوع و تازه را نیز می‌توان در این رویداد خریداری نمود. در این جشن مراسم مولودی‌خوانی به زبان محلی انجام می‌شود و همراه با موسیقی محلی جنوب، حرکت نمادین کاروان شتر با کجاوه را می‌توان دید. مراسم مولودی‌خوانی از بعد از غروب آفتاب آغاز می‌شود و تا آخر شب ادامه دارد.

  اگر مجبورید در هتل بمانید، پس خوش بگذرانید 

جشن میگوی قشم

جشن میگوی قشم نیز مراسم جالب و هیجان‌انگیز دیگری است که در روزهای پایانی آبان ماه برگزار می‌گردد. بیشتر مردم در جزیره قشم شغلشان ماهیگیری است و به همین دلیل زندگی مردم با دریا گره‌خورده است، جشن میگوی قشم برای شکرگزاری و ابراز قدردانی از دریا برگزار می‌شود. معمولاً در این جشن اجرای انواع موسیقی محلی و انجام بازی‌های محلی را شاهد هستیم. برنامه‌های شاد و مفرح مختلفی در جشن میگوی قشم در پارک‌های جزیره قشم انجام می‌شود.

رسم مشهور محلی دیگر جزیره قشم قبله دعا نام دارد. این مراسم مربوط به دعا برای بارش باران است. در این مراسم مردم در مکان‌های مختلف جزیره دورهم جمع می‌شوند و برای باریدن باران تا پاسی از شب دعا می‌کنند. مراسم قبله دعا حدود دو روز ادامه دارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت که برای دیدن مناسبت‌های محلی، بهترین زمان سفر به قشم تابستان است زیرا اکثر جشن‌های مختلف در این فصل اجرا می‌شود.

بهترین زمان سفر به قشم با توجه به هدف سفر متفاوت است. قشم در هر فصل از سال جاذبه‌های خاص خودش را دارد که گردشگران می‌توانند از آن جاذبه‌ها لذت ببرند.

بهترین زمان برای دیدن جاذبه‌های طبیعی

جاذبه‌های طبیعی قشم

اکثر جاذبه‌های طبیعی قشم را تنها می‌توان در طول روز بازدید کرد. موزه‌ها و پارک‌های تفریحی این جزیره شب‌ها نیز باز هستند. فصل‌های گرم سال برای بازدید از طبیعت قشم چندان مناسب نیست، زیرا با وجود گرما و شرجی بودن هوا لذت دیدن این جاذبه‌های حیرت‌انگیز کاهش می‌یابد. ازجمله جاذبه‌های معروف جزیره قشم می‌توان به تنگه چاهکوه اشاره کرد. این تنگه از دو دیواره بلند ساخته‌شده است که در بافت آن‌ها حفره‌های متفاوت عجیبی را می‌توان دید. اگر به دیدن دلفین‌ها علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم سفر دریایی کوتاهی داشته باشید و به جزیره هنگام در دو کیلومتری جزیره قشم نیز سر بزنید. این جزیره دارای سواحل زیبا و درخشان است و در اطراف آن می‌توان دسته‌های دلفین‌ها را دید.

  قوانین و مقرارات

می‌توان گفت بهترین زمان سفر به قشم فصل‌های سردتر سال است اما به‌طورکلی جزیره قشم در تمام طول سال جاذبه‌های مناسبی دارد و می‌توان در هر زمان از سال به این جزیره زیبا سفر کرد و خاطراتی فراموش‌نشدنی را رقم زد.

[تعداد: 10    میانگین: 4/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *