چه کنیم تا پروازهای طولانی لذت بخش باشند؟

پس انداز در سفر
چطور برای سفر کردن پول پس انداز کنیم؟
سپتامبر 15, 2018
تاریخچه جزیره قشم
تاریخچه جزیره قشم (در 9 دوره تاریخی) – بزرگ‌ترین جزیره ایران
سپتامبر 19, 2018
لذت سفرهای طولانی

8 ساعت؟ 13 ساعت؟ 18 ساعت؟

حتی تصور اینکه مجبور باشیم ساعاتی طولانی در هواپیما و روی صندلی خود بنشینیم و منتظر باشیم تا به مقصد برسیم خسته‌کننده و حتی استرس‌آور است. ما هم با نظر شما کاملاً موافقیم و به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله به ارائه راهکارهایی بپردازیم که به شما کمک می‌کند تا ساعات طولانی سفر خود را به خاطره‌ای دل‌نشین تبدیل کنید و با چهره‌ای خندان به مقصد دورودراز خود برسید. پس اگر در آستانه رفتن به سفری هوایی و طولانی‌مدت هستید این مطلب را که طی سرفصل‌های زیر تدوین‌شده است بخوانید تا سفر هوایی لذت بخشی داشته باشید که به نظر کوتاه‌تر از زمان واقعی خودش سپری می‌شود:

  • تلفن همراه خود را سازماندهی کنید
  • آلبوم موسیقی تلفن همراه تان را منظم کنید
  • یک زبان جدید یاد بگیرید
  • فیلم ببینید
  • کتاب بخوانید
  • برای سفرتان برنامه ریزی کنید
  • نقاشی بکشید
  • عکاسی کنید
  • کتاب‌های رنگ آمیزی
  • بخوابید
  • کتاب گوش کنید
  • راه بروید
  • بازی کنید
  • بنویسید
  • یک مهارت جدید بیاموزید
  • حرف بزنید

 

شما به عنوان مسافر داخل هواپیما می توانید برای وقت کُشی یک یا چند مورد از مواردی که در ادامه به آنها بیشتر خواهیم پرداخت را انتخاب و با انجام دادن آنها سفر خود را خاطره انگیزتر کنید.

صرف نظر از نوع پروازی که انتخاب کرده اید مستقیم یا غیر مستقیم؛ پروازهای طولانی می توانند در مقایسه با سفرهای طولانیِ زمینی خسته کننده‌تر باشند. مسافران هواپیما باید داخل هواپیما بنشینند و در بسیاری مواقع مناظر زیبایی که در سفرهای زمینی از آنها لذت می بریم، در یک سفر هوایی وجود ندارد. با این حال هنوز می توان یک سفر هوایی هر چند طولانی را به خاطره ای دلپذیر تبدیل کرد.

 

 

تلفن همراه خود را سازماندهی کنید

بدون شک مدت‌هاست تصمیم گرفته‌اید محتویات و برنامه‌های تلفن همراه خود را کمی مرتب کنید. ولی احتمالاً هر بار که این کار را شروع کردید یا پیامی از دوستی دریافت کردید یا با شما تماس گرفته‌اند یا کاری پیش‌آمده است و این مورد به سرانجام نرسیده است.پس بهتر است در سفر هوایی طولانی‌مدت خود به‌جای نشستن روی صندلی و فکر کردن به این‌که هنوز 12 ساعت دیگر مانده است، اطلاعات تلفن یا لپ‌تاپتان را مرتب کنید. عکس‌های سلفی که به‌اشتباه گرفته‌اید و آن‌قدر که باید زیبا باشند نیستند را حذف؛ برنامه‌هایی که دیگر استفاده نمی‌کنید را پاک‌کنید. چرا از هندزفری استفاده نمی‌کنید! هنگام انجام دادن این کار می‌توانید به موسیقی موردعلاقه‌تان گوش دهید.

آلبوم موسیقی تلفن همراهتان را مرتب کنید

 

موسیقی در سفر

 

در حال گوش کردن به موسیقی دلخواهتان هستید که آهنگ بعدی پخش می‌شود و این آهنگ نه‌تنها موردعلاقه‌ی شما نیست بلکه حتی دوست ندارید به آن گوش دهید. همه ما با این موقعیت روبرو شده‌ایم و بارها به خود گفته‌ایم امروز باید آلبوم موزیکِ تلفنم را بر اساس آهنگ‌های موردعلاقه‌ام مرتب کنم. آن امروز، احتمالاً قرار بوده ساعاتی باشد که در هواپیما نشسته‌اید. هم به‌اندازه کافی وقت دارید و هم کسی با تماس یا پیام خود در کارتان اختلالی ایجاد نخواهد کرد. می‌توانید آهنگ‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم کنید و برای هرکدام نام مناسبی بگذارید مثلاً؛ آلبوم ورزشی، آلبوم عاشقانه، آلبوم غمگین و غیره.

یک‌زبان جدید یاد بگیرید

نمی‌توان تأثیرات مثبت یادگیری یک‌زبان جدید در دنیای امروز که همه‌چیز به‌سرعت به سمتِ بین‌المللی شدن و ارتباط با کشورها و فرهنگ‌های دیگر می‌رود را انکار کرد و احتمالاً شما هم با مشکل کمبود وقت برای یادگیری یک‌زبان جدید در زندگی پرمشغله خود مواجه هستید. از ساعاتی که در هواپیما نشسته‌اید می‌توانید برای یادگیری استفاده کنید. البته اگر به موضوع واقع‌بینانه نگاه کنیم، ظرف مدت 10 یا 12 ساعت نمی‌توان بر یک‌زبان جدید تسلط یافت، به‌خصوص اگر آشنایی زیادی با آن نداشته باشیم. اما در این مدت می‌توانید تعدادی از جملات، لغات ضروری و مهم برای گفتگوهای روزانه را یاد بگیرید. حتی می‌توانید از قبل جزوه یا کتابی در این مورد تهیه کنید تا با خواندن آن در هواپیما نه‌تنها سرگرم شوید بلکه مهارت‌های ارتباطی خود را هم بهبود دهید.

  تاریخچه جزیره قشم (در 9 دوره تاریخی) - بزرگ‌ترین جزیره ایران

فیلم ببینید

عاشق فیلم هستید؟ مدت‌هاست دلتان می‌خواسته بدون دغدغه بنشینید و از دیدن فیلم لذت ببرید و هر بار که برای انجام چنین کاری تصمیم گرفتید، یا کاری پیش آمد یا بوی سوختگی غذا از آشپزخانه آمده است؟! نگران نباشید همه ما کم‌وبیش چنین تجربیاتی داشته‌ایم. خب چرا از این فرصت پیش‌آمده در هواپیما استفاده نمی‌کنید و با خیال راحت به تماشای یک فیلم نمی‌نشینید؟ البته به یاد داشته باشید که هنگام بستن چمدان‌هایتان فیلم مورد نظر را روی تلفن همراه یا تبلتتان بریزید.

کتاب بخوانید

 

مطالعه در سفر

هر وقت صحبت از کتاب‌خوانی و مطالعه می‌شود، نداشتن وقت کافی به‌عنوان یکی از دلایل نپرداختن به این کار مطرح‌شده است. در این مورد دیگر نمی‌توان از نداشتن وقت صحبت کرد. حتی اگر دوست نداشته باشید تمام طول پرواز خود را کتاب بخوانید، بازهم حداقل به مدت 5 ساعت می‌توانید مطالعه کنید. یک کتاب خوب برای خود انتخاب و آن را با خود به داخل هواپیما ببرید. وقتی بقیه به این می‌اندیشند که پروازی طولانی پیش رو دارند و این موضوع خسته‌کننده است؛ شما با خواندن کتاب موردعلاقه‌تان از زمانی که این پرواز به شما داده، تشکر هم می‌کنید.

 برای سفرتان برنامه ریزی کنید

چنانچه هنوز وقت نکرده‌اید برای سفر خود برنامه‌ای بریزید، الآن زمان بسیار مناسبی است. هدفتان از این سفر هر چه که باشد، یک مسافرت برنامه‌ریزی‌شده همیشه بهتر و به‌یادماندنی‌تر از یک مسافرت بدون برنامه خواهد بود. از این فرصت استفاده کنید و با توجه به مدت‌زمانی که در مسافرت خواهید بود، لیستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید تهیه کنید. اگر سفر کاری است نگاهی به ‌قرار ملاقات‌ها و جلسات خود داشته باشید و خود را برای آن‌ها آماده کنید.

بسیاری از خطوط هوایی برای مسافران خود کتابچه‌های راهنما یا نقشه مقصد موردنظر را تهیه‌کرده و در اختیارشان قرار می‌دهند. چنانچه اولین بار است به کشور یا شهر موردنظر مسافرت می‌کنید این منابع می‌توان کمک بسیار خوبی برای شناخت بیشتر مقصدتان به شمار برود.

 

 

نقاشی بکشید

 هنرمند باشید یا نباشید نمی‌توانید لذتِ ناشی از دیدن یک تابلوی نقاشی زیبا را انکار کنید و برای اینکه از نقاشی کشیدن یا طراحی کردن لذت ببرید هم لزوماً نباید از نوادگان میکل‌آنژ یا استاد بزرگوار بهزاد باشید. فقط کافی است کمی شهامت به خرج دهید. توصیه ما این است یک کیف کوچک از لوازم نقاشی و دفترچه‌ای کوچک تهیه کنید و آن‌ها با خود به داخل هواپیما ببرید. حتی می‌توانید چندین الگو یا نقاشی‌هایی با موضوعات موردعلاقه خود پیداکرده و آن‌ها را در تلفن همراهتان ذخیره کنید. خب، تقریباً همه‌چیز برای اینکه وارد دنیای هنر نقاشی شوید آماده است. شروع کنید. شاید اولین اثر معروف شما همان چیزی باشد که در این لحظه و در هواپیما می‌کشید.

  این توصیه‌ها را به کار بگیرید تا سفر شاد و بدون دردسری داشته باشید 

عکاسی کنید

 

عکاسی در سفر

لازم نیست یک عکاس حرفه‌ای باشید یا دوربین عکاسی داشته باشید. همان‌طور که از دیدن ابرها، آسمان و یا منظره شهرها و زمین از بالا لذت می‌برید، تلفن همراهتان را بردارید و لحظه‌ها را ثبت کنید. بعداً می‌توانید این عکس‌ها و احساسی که در همان لحظه داشته‌اید را روی شبکه‌های اجتماعی با دوستان و کسانی که چنین فرصتی نداشتند، به اشتراک بگذارید. از طرفی هر بار که به این عکس‌ها نگاه کنید خاطرات و احساسی که در همین لحظه دارید را دوباره مرور می‌کنید.

کتاب‌های رنگ‌آمیزی

اهل نقاشی کردن یا عکاسی نیستید؟ از گوش دادن به موسیقی هم خسته شده‌اید؟ فکر می‌کنید نمی‌توانید در محیط بسته درحالی‌که روی یک صندلی نشسته‌اید مطالعه کنید. بسیار خب، جای هیچ نگرانی نیست. ما پیشنهاد دیگری برای شما داریم. کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای بزرگ‌سالان به‌احتمال زیادی بهترین گزینه برای شماست. نه‌تنها بسیار لذت‌بخش و دوست‌داشتنی است حتی می‌تواند خاطراتی از دوران کودکی را برایتان زنده کند. یک بسته مداد رنگی و یک کتاب یا حتی صفحاتی از کتاب‌های رنگ‌آمیزی تنها چیزی است که نیاز دارید. بسیاری از محققان و مؤلفان موضوعات یوگا و مدیتیشن، معتقدند که رنگ‌آمیزی به‌نوعی جایگزینی برای مدیتیشن محسوب می‌شود و فواید بسیاری دارد. به دنیای رنگ‌ها خوش‌آمدید، آن‌هم در یک سفر هوایی طولانی و به‌ظاهر خسته‌کننده.

 

اگرچه رنگ آمیزی و هنردرمانی یکی نیستند ولی رنگ آمیزی مزایای روحی و ذهنی متعددی دارد. از جمله می توان به کاهش دلهره، تمرکز حواس و تقویت آن اشاره کرد. از طرفی، رنگ آمیزی هم مانند مدیتیشن به افراد امکان می دهد که ذهن خود را از افکار منفی و مخرب پاکسازی کرده و تمرکز بیشتری روی لحظه داشته باشند.

 

 

بخوابید

زندگی پرمشغله و تنش‌زای این روزها لزوم یک استراحت چندساعته و بدون زنگ تلفن همراه را اثبات می‌کند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به خواب نیاز دارید این فرصت طلایی را از دست ندهید. چشم‌بندهایی که در اختیارتان قرار داده‌شده را روی چشم‌هایتان بگذارید و چندساعتی بخوابید.

کتاب گوش کنید

اگر فکر می‌کنید خواندن کتاب در هواپیما چندان لذتی ندارد یک راهکار جایگزین برای شما داریم. به شکرانه انواع وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی این روزها پیدا کردن و دانلود کردن هیچ فایل صوتی غیرممکن به نظر نمی‌رسد. قبل از اینکه منزل خود را ترک کنید، فایل صوتی چند کتاب را دانلود و روی تلفن همراه خود ذخیره کنید. حال به‌جای اینکه کتاب بخوانید، کتاب گوش کنید. می‌توانید از همان چشم‌بندها دوباره استفاده کنید و با آرامش بیشتری به کتاب موردعلاقه خود گوش فرا دهید.

راه بروید

هرچقدر هم که فکر و ذهنتان را مشغول کنید. نشستن طولانی‌مدت روی یک صندلی جسم را خسته می‌کند. بد نیست هرازگاهی از روی صندلی خود بلند شوید و کمی در فضایی بین صندلی‌ها قدم بزنید. خیلی به این موضوع که فضا بسیار تنگ و باریک است فکر نکنید. لبخندی روی لب داشته باشید و کمی قدم بزنید. شاید با چهره آشنایی مواجه شدید.

  بوتیک هتل چیست؟ 8 بوتیک هتل، هزینه+ویژگی

بازی کنید

اگر اهل بازی باشید فقط کافی است چند بازی بدون نیاز به اینترنت دانلود و روی تلفن همراه یا تبلت خود نصب کنید. تا چنانچه اینترنت داخل هواپیما ضعیف بود یا امکان دسترسی به اینترنت نداشتید، بتوانید به‌راحتی بازی کنید. در این میان تعدادی بازی‌های آموزشی همچون جدول کلمات و سودوکو هم هست، یا بازی‌هایی که اطلاعات عمومی شمارا به چالش می‌کشد. حتی اگر جزء آن دسته از افرادی باشید که از تلفن‌های هوشمند استفاده نمی‌کنید، بازی‌ها سنتی و نوستالژیک هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با هم‌سفرانتان مشاعره کنید یا اسم و فامیل بازی کنید. بنویسید
نویسنده مشهوری در مورد یکی از داستان‌های معروفش می‌گفت وقتی در قطار بوده با دیدن چهره یکی از مسافران در مورد داستان زندگی‌اش حدسی زده بوده است. همین حدس او تبدیل به یک موضوع و درنهایت خلقِ داستان جدیدش شده بود. کمی خلاقیت به خرج دهید، نیازی نیست چند دقیقه یا چند ساعت به چهره دیگران خیره شوید. گاهی با یک نگاه گذرا ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد، یا می‌توانید در مورد زندگی یا هدف شخص موردنظر از این مسافرت حدس بزنید. روی حدس ذهنی‌تان کارکنید؛

بنویسید

بنویسید

هر چه که به ذهنتان می‌آید را بنویسید. لازم نیست مرتب یا شبیه داستان باشد. فقط بنویسید. بعداً برای پرداخت کردن این داستان وقت خواهید داشت.

یک مهارت جدید بیاموزید

پیشرفت چشمگیر و سریع‌السیر تکنولوژی باعث می‌شود هرروز مهارت‌ها حرفه‌ای واداری بیشتری متولد شوند. اگر شاغل هستید، کمی در مورد مهارت‌های موردنیاز در زمینه شغلی خود جستجو کنید، اگر در جستجوی شغل هستید ببینید چطور می‌توانید توانائی‌های شغلی و حرفه‌ای خود را توسعه دهید و به‌اصطلاح به‌روز شوید. اگر فکر می‌کنید ممکن است در پروازتان با مشکل اتصال به اینترنت به مشکل بربخورید، درس‌های آموزشی را در منزل روی تبلت یا لپ‌تاپ خود ذخیره کنید تا در پرواز به آن‌ها دسترسی داشته باشید. از فرصتی که این پرواز طولانی در اختیارتان گذاشته برای پیشرفت شخصی خود استفاده کنید.

حرف بزنید

چنانچه با آشنایان یا خانواده سفر می‌کنید. نشستن کنار هم در هواپیما و روی صندلی‌هایی که ممکن است چندان هم راحت نباشند به شما فرصتی می‌دهد تا باهم صحبت کنید. از خاطراتتان بگوئید. حرف‌های ناگفته‌ای را که باید بگوئید، بازگو کنید. روانشناسان معتقدند حرف زدن در مورد خواسته‌ها و نیازها در بسیاری از موارد باعثِ کاهش مشاجره و اختلاف‌نظر می‌شود. باهم حرف بزنید و سعی کنید از این فرصت به نفع روابط شخصی یا حرفه‌ای خود بهره بجوئید. اگر تنها مسافرت می‌کنید هم می‌توانید از کسی که کنار شما روی صندلی نشسته بخواهید باهم، هم‌صحبت شوید. شاید این هم‌صحبتی به یک رابطه ادامه‌دار و صمیمی‌تر بینجامد. اگر هم‌چنین نشد، قطعاً هر دو طرف لحظاتی را باهم سپری کرده‌اید و نکات تازه‌ای یاد گرفته‌اید. در هر دو صورت چیزی از دست نخواهید داد.

سفرهای هوایی طولانی

در این مقاله به فعالیت‌هایی اشاره کردیم که به‌عنوان مسافرِ یک پرواز طولانی می‌توان انجام داد تا طولانی بودن پرواز از لذت سفر نکاهد. هیچ مسافرتی آن‌قدر سخت نیست که از زیبایی‌های آن چشم پوشید حتی طولانی‌ترین سفرها و مسیرها. یادمان باشد نگرش و طرز فکر ماست که به بسیاری از موقعیت‌ها و شرایط پیرامون معنا و مفهوم می‌بخشد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *