سوغات قشم چیست؟ 6 سوغاتی مخصوص قشم (از نان تا لباس و حصیر و …)

بام قشم کجاست
بام قشم کجاست؟ 2 مکان هیجان انگیز این بام
جولای 15, 2019
بوتیک هتل چیست؟ 8 بوتیک هتل، هزینه+ویژگی
بوتیک هتل چیست؟ 8 بوتیک هتل، هزینه+ویژگی
جولای 17, 2019
سوغات قشم چیست؟

سوغات قشم چیست؟

جزیره قشم در میان آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره کشور عزیزمان ایران شناخته می‌شود و طبیعت زیبای آن در کنار قدمت تاریخی آثار موجود، قشم را به یکی از مقاصد اصلی گردشگران تبدیل کرده است.

دلایل مختلفی برای سفر به این جزیره از سوی توریست‌ها و مسافران وجود دارد، ازجمله: تجربه آب‌وهوای گرمسیری برای کسانی که به دنبال فرار از سرمای زمستان در شهرهای خود هستند، دوستداران ورزش‌های آبی و تفریحات ساحلی، کسانی که به دنبال طبیعت بکر و دست‌نخورده می‌گردند و یا حتی افرادی که قصد خرید جنس‌های باکیفیت با قیمتی ارزان دارند.

زیبایی این جزیره در آنجاست که می‌تواند خاطره خوشی برای تک‌تک افرادی که با نیت‌های مختلف به قشم سفر کرده‌اند به وجود آورد؛ اما با هر قصد و نیتی که به این جزیره سفر می‌کنید نباید از یک‌چیز غافل شوید و آن سوغات قشم است که در کمتر نقطه‌ای از ایران می‌تواند یادگاری‌ها و محصولاتی به این ارزشمندی پیدا کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم چند مورد از صنایع‌ دستی را به شما معرفی کنیم و به سؤال سوغات قشم چیست؟ پاسخ دهیم. با ما همراه شوید. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • صنایع ‌دستی حصیری
  • گلیم و رودوزی
  • لباس‌ های محلی
  • ادویه ‌های جنوبی
  • شیرینی و نان محلی
  • خرمای جنوب

صنایع‌ دستی حصیری قشم

سوغات قشم : صنایع‌ دستی حصیری

استان هرمزگان به صنایع دستی حصیر بافی خود معروف است و جزیره قشم نیز از این قاعده مستثنا نیست. حصیر که از چوب نازک درخت خرما تهیه می‌شود با توجه به آب‌وهوای خشک جنوب کشور ماده کاربردی و مفیدی است که توسط آن می‌توان چیزهای مختلفی ساخت. رایج‌ترین آن‌ها نوعی زیرانداز به نام «تک»، نوعی سینی گرد و بزرگ به نام «سپ»، ظروف میوه‌خوری و سبزی خوری، کوزه و گلدان و یا حتی ظرف نگهداری نان با نام «کفه» است که می‌توانید با قیمتی نسبتاً مناسب آن‌ها را از محلیان و اهالی هنرمند قشم تهیه کنید.

هرچند ممکن است در نگاه اول با خود بگویید نیازی به چنین وسایلی در منزل خود ندارید اما باید توجه داشت که بسیاری از مسافران به‌قصد کمک به اوضاع اقتصادی ساکنان محلی قشم اقدام به خرید اجناس از فروشندگان می‌کنند، زیرا چرخ زندگی بسیاری از خانوارها از طریق تولید و فروش همین صنایع‌ دستی می‌چرخد که عمدتاً توسط زنان و دختران خانواده‌ها تهیه و ساخته‌شده‌اند.

  آشنایی با پارک کروکودیل قشم+اولین و شگفت انگیزترین پارک خاورمیانه

لباس‌های محلی قشم

سوغات قشم : لباس های محلی

همه ما تصویر مشترکی از پوشش مردان و زنان جنوب کشور در ذهن داریم و زیبایی و زرق‌وبرق لباس‌های محلی مردم قشم و ساکنان دیگر مناطق حوزه خلیج‌فارس در ایران به سمبلی برای شناسایی هویت و فرهنگ این خطه تبدیل شده است. استفاده از پارچه‌های نخی و خنک که در فصل گرما طراوت و شادابی به شما می‌دهد در کنار رنگ‌های متنوع که نظیر آن را در کمتر نقطه‌ای از ایران می‌توان دید باعث شده بسیاری از مسافران در سفر خود به جزیره قشم لباس‌های سنتی و محلی این منطقه را به‌عنوان سوغات خریداری کنند و یادگاری ارزشمندی از جنوب ایران به دست آورند.

این لباس‌ها نیز توسط زنان و دختران محلی بافته و با انواع تور، پولک و جواهرات به زیبایی تزیین می‌شود و برخی از آن‌ها به دلیل استفاده از جنس مرغوب و فرایند ساخت دشوار دارای قیمت‌های بالایی نیز هستند.

ادویه‌های جنوبی قشم

سوغات قشم :ادویه های جنوبی

اگر سری به بازارهای محلی قشم و دست‌فروشان این جزیره بزنید، تنوع و رنگ‌های بی‌نظیر بساط ادویه فروشان توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. اگر تاکنون به مناطق جنوبی کشور سفر نکرده‌اید قطعاً با برخی ادویه‌هایی مواجه می‌شوید که برای شما غریب و ناآشنا هستند. خواستگاه این ادویه‌ها عمدتاً در کشورهای آسیای میانه همچون هند و پاکستان است و عطروطعمی منحصربه‌فرد را به غذای شما می‌دهد. اگر نسبت به خرید این ادویه‌ها به‌عنوان سوغات قشم شک دارید در صورت تقاضا از فروشندگان با روی خوش آن‌ها مواجه می‌شوید که ذره‌ای برای نمونه به شما می‌دهند.

همچنین اگر سری به رستوران‌های سنتی قشم بزنید ممکن است چند مورد غذای محلی قشم که با استفاده از همین ادویه‌ها تهیه شده‌اند را بیابید و امتحان کنید که آیا به ذائقه شما سازگارند یا خیر. گفتنی است قیمت غذا در قشم نیز مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

  مسیرهای ورود به جزیره قشم: 8 راه از بندرعباس، با ماشین شخصی و ...

شیرینی و نان محلی قشم

سوغات قشم :شیرینی و نان محلی

پختن نان و شیرینی از گذشته در میان مردمان کشور رایج بوده و هم‌اکنون نیز در برخی شهرستان‌ها و مناطق ایران ازجمله جزیره قشم می‌توان این سنت باارزش را یافت. در این جزیره در حدود 10 نان محلی قشم و تعدادی شیرینی محلی قشم پخته می‌شود که نام‌های مختلفی دارند. معروف‌ترین آن‌ها نان تموشی قشم است که در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است.

کیک سنتی هلر نیز از اصلی‌ترین شیرینی‌های محلی به شمار می‌آید که در روستایی به نام هلر تهیه می‌شود. برای تهیه این کیک اسفنجی لازم است آرد، تخم‌مرغ، شکر و وانیل را با هم ترکیب کنید. کیک هلر در بسیاری از شیرینی فروشی‌های قشم نیز پیدا شده و می‌توانید آن را بخرید.

کیک سنتی هلر از اصلی‌ترین شیرینی‌های محلی قشم به شمار می‌آید که در روستایی به نام هلر تهیه می‌شود. نان تموشی قشم نیز در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است.

خرمای جنوب قشم

سوغات قشم :خرمای جنوب

خرما یا رطب جزء معروف‌ترین و مناسب‌ترین سوغات قشم است که می‌توانید برای مصرف شخصی خودتان و یا سوغات سفر برای هدیه دادن به نزدیکان و آشنایان آن را تهیه کنید. انواع و اقسام خرما و مشتقات آن همچون شیره خرما را می‌توان در جای‌جای قشم یافت و بسته به ذائقه و سلیقه خود می‌توانید بهترین محصول را خریداری کنید.

گلیم و رودوزی قشم

سوغات قشم :گلیم و رودوزی

گلیم‌بافی یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین حرفه‌های مردم جنوب کشور به‌ویژه خطه هرمزگان بوده است و به‌عنوان یکی از سمبل‌های مردم خونگرم نواحی جنوبی ایران در ذهن‌ها جای دارد. در کنار گلیم‌بافی، رودوزی و نوار بافی هم ازجمله آثار هنری است که با استفاده از دستان زحمت‌کش مردان و زنان جزیره قشم ساخته می‌شود. این سوغات قشم با توجه به نوع و طراحی، دارای نام‌های مختلفی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: شک بافی که درواقع نوارهای تزئینی لباس است، سوزن‌دوزی که به نام‌های خوس دوزی و گلابتون دوزی هم شناخته می‌شود، توربافی و بافت انواع قالی و گلیم که با نقش و نگارهای رنگارنگ و زیبا چشم بینندگان را محصور می‌کند.

  آداب و رسوم مردم جزیره قشم

حال که دریافتید صنایع‌ دستی قشم چیست و اطلاعاتی نسبت به اقلام و محصولات قابل تهیه از این جزیره زیبا در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به دست آوردید می‌توانید با اطلاعات بیشتر نسبت به خرید سوغات قشم اقدام کنید و توصیه ما به شما این است که حتماً در برنامه‌ریزی سفر، بخشی از زمان خود را برای گشت‌وگذار در بازارهای محلی و خرید صنایع‌ دستی اختصاص دهید که بی‌شک تجربه‌ای دل‌چسب و ماندگار برای شما خواهد بود.

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *