سفر به قشم و حضور در جشنواره تابستانی این جزیره

Hotel landscape
رازهایی درباره انتخاب هتل
آگوست 13, 2018
قوانین اقامت امن در هتل
قوانینی برای اقامت امن در هتل 
آگوست 18, 2018
سفر به قشم

وقتی نام تابستان می‌آید کلمه سفر در ذهن تداعی می شود و افراد سعی می کنند جایی را انتخاب کنند‌ که در سال پیش رو یک خاطره خوش برای خودشان رقم بزنند.

هرکسی بنا به سلیقه و اقتضای شرایطش ‌جایی را انتخاب می‌کند ؛ جاهای خنک، سرسبز و از همه جذاب‌تر مکان‌های بکر و جدید.

اگر جزء آن دسته از آدم‌هایی هستید که می‌خواهید متفاوت باشید و سفر جدیدی را تجربه کنید سفر به جزیره قشم میتواند بهترین پیشنهاد باشد.

مخصوصاً در فصل تابستان که می توانید از جشنواره تابستانی قشم لذت ببرید و گرمای خوب و دوست‌داشتنی مردم جنوب را با سفر به قشم همیشه در ذهن خود زنده نگاه ‌دارید.

این جزیره هزار رنگ فضاهای زیادی دارد که هرکدام به‌تنهایی میتواند دل از شما ببرد و تکه‌ای از قلب شمارا برای همیشه آنجا نگاه دارد.

پس توصیه می‌شود که در جشنواره تابستانی قشم که معمولاً تخفیفات خوبی در تابستان ارائه می‌شود هیچ‌کدام از آن‌ها را از دست ندید و از همه تجربه‌هایی که با سفر به قشم به دست می‌آورید لذت ببرید.

ما شمارا در سرفصل‌های کلی زیر برای سفر به قشم آماده می‌کنیم :

  • تاریخچه و موقعیت جغرافیایی و تاریخی جزیره قشم
  • سکنه و سوابق آیینی و فرهنگی جزیره قشم
  • جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم
  • اطلاعات گردشگری، مراکز خرید و هتل‌های قشم

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی و تاریخی جزیره قشم

قشم نام امروزی شهر جزیره‌ای است که در آب‌های خلیج‌فارس قرارگرفته است. این جزیره در قدیم به نام‌های دیگری مثل کاوان، بنی کاوان و لافت شهرت داشته است.

جزیره قشم در سواحل جنوبی ایران بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس است و گذرگاه دریایی هرمز به‌طرف دریای مکران و اقیانوس هند است. علاوه بر جزیره قشم جزایر نسبتاً بزرگ دیگری چون جزیره هنگام، هرمز و لارک مجموعه تشکیل‌دهنده سواحل ایرانی مشرف‌به تنگه هرمز در خلیج‌فارس هستند.

جزیره قشم از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه، از شمال شرقی به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک و از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک محدود می‌شود.

 

جزیره قشم به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی ویژه از دورترین اعصار گذشته تا به امروز از اهمیت استراتژیک برخوردار بوده و مرکز دیده‌بانی خلیج‌فارس محسوب می‌شود. امام قلی خان در سال 1023 ق به این دیار لشگر کشید و قلعه پرتغالی‌ها در آنجا خراب کرد و به‌جای آن در نزدیکی قلعه عباسی بندر جدیدی ساخت که آن را بندرعباس نامیدند و به کمک شاه‌عباس دست پرتغالی‌ها را برای همیشه از جزیره قشم کوتاه کرد.

دمای متوسط سالیانه جزیره قشم حدود 26 درجه سانتی‌گراد است و خنک‌ترین ماه‌های سال در آن دی و بهمن است. در مدت شبانه‌روز دو جزر و دو مد در آب دریا اتفاق می‌افتد که در ساحل جزیره امواج دریا اغلب کمتر از یک متر ارتفاع دارند که می‌توان دریای اطراف قشم را یک دریای آرام خواند و رنگ آب دریا به علت شوری بیشتر سبز مغز پسته‌ای و در برخی مواقع آبی‌رنگ است.

  تاریخچه جزیره قشم (در 9 دوره تاریخی) - بزرگ‌ترین جزیره ایران

سوابق آیینی و فرهنگی جزیره قشم

سابقه سکونت در جزیره قشم به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن به قبل از اسلام و شاید پادشاهان ماد برسد. این جزیره روستاهای متعددی دارد که معمولاً در جوار دریا و در امتداد ساحل شکل‌گرفته‌اند و جهت تأمین دسترسی این ‌روستاها به یکدیگر یک راه اصلی در میان جزیره احداث‌شده است.

علاوه بر جمعیت بومی، قشم دارای جمعیت غیربومی و مهاجر زیادی است که از سراسر ایران به‌منظور فعالیت در بخش‌های تجارت، بازرگانی، صنایع و معادن، ادارات دولتی و غیردولتی گرد هم آمده‌اند و همه اهالی چون در محدود بسته جزیره قرارگرفته‌اند، تعاملات اجتماعی خود را حفظ کرده‌اند و در معاشرت با یکدیگر از روحیه گرم و روابط حسنه‌ای برخوردارند.

در سفر به قشم مشاهده خواهید کرد که آداب و سنن مردم این جزیره کمتر تحت تأثیر فرهنگ‌های دیگر قرارگرفته و  بردباری، خونگرمی، مهمان‌نوازی و تحمل در برابر سختی شرایط آب‌وهوا و کمبودها  از خصلت‌های پاک و بی‌نظیر مردم این جزیره است.

بومیان این جزیره مراسمی همچون جشن نخل خرما، جشن میگو، جشن نوروز صیاد، مراسم زار و مراسم قبله دعا رادارند. هرچند که برگزاری تعدادی از این مراسم در طی سال‌های اخیر کمرنگ شده است ولی آن‌ها تلاش می‌کنند که این سنت‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم

جزیره قشم جزیره عجایب هفتگانه خلیج‌فارس است و شاید کمتر جایی را بتوان پیدا کرد که چنین زیبایی‌های منحصربه‌فردی را در خود جا داده باشد، این جزیره به دلیل تنوع زیستی و زمین‌شناختی به ژئو پارک قشم نیز معروف است.

ژئوپارک قشم واقع در جزیره قشم در جنوب ایران ، نخستین ژئو پارک خاورمیانه است که از سال ۱۳۸۵ تحت حمایت یونسکو درآمده است. ژئوپارک‌ها محوطه‌هایی است که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین‌شناختی کره زمین هستند.

دره ستارگان؛ بومیان جزیره به این منطقه که در نزدیکی روستای برکه خلف واقع‌شده استاره کفته یا همان ستاره افتاده می‌گویند و اعتقاددارند که روزگاری ستاره‌ای از آسمان به قلب جزیره افتاده و در برخورد خود با زمین این تندیس‌ها و شکل‌های عجیب و بی‌بدیل را به وجود آورده است  که درواقع در دیدگاه زمین‌شناسی این مناظر بی‌بدیل حاصل فعالیت باد و آب است که با فرسایش بی‌وقفه خود چنین سازه‌هایی را هم چون مجسمه‌هایی جلوه می‌دهند.

دره ستاره

جزایر ناز؛ علت نام‌گذاری این جزایر این است که آن‌ها در ساعاتی از روز ناز کرده و با ساحل قهر می‌کنند و در ساعاتی برای آشتی دوباره به ساحل می‌پیوندند.

این دو جزیره با دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع پنج‌تا ده متر در زمان جزر با عقب‌نشینی کامل آب دریا، با باریکه‌ای از خشکی  به ساحل قشم وصل می‌شوند و در همین مدت مسافران می‌توانند با پای پیاده  از بلندای این جزایر، تنگه هرمز، جزیره لارک و پهنه آبی خلیج‌فارس را مشاهده کنند و در هنگام مد با پیش روی آب دریا این جزایر مجدداً در دل آب قرار می‌گیرند.

  جذاب‌ترین تفریحات در جزیره زیبای قشم (24 مورد)

جنگل حرا؛  در شمال جزیره مساحتی در حدود شش هزار هکتار پوشیده از درختانی است که در ناحیه جزر و مدی زندگی می‌کنند و با تصفیه آب‌شور از طریق ریشه‌ها و تبدیل آن به آب شیرین تغذیه می‌کنند.

این جنگل‌ها مکانی امن برای جلب پرندگان مهاجر و بومی برای ساخت آشیانه است. درختان حرای همیشه سرسبز گاه تا ارتفاع چهار متر منظره‌های بسیار زیبایی را در دل دریا به وجود آورده‌اند و غروب حرا از زیباترین غروب‌های دریاست.

جنگل حرا

غار نمک؛ کوه مخروطی شکل نمکدان با قندیل‌های کریستال نمک و دیواره‌های بلورین در دامنه که به غار نمک معروف است ازجمله چشم‌اندازهای زیبا، به‌ویژه  برای عکس‌برداری، به شمار می‌رود.

نظیر غار نمکدان جزیره قشم در کمتر نقطه‌ای دیده‌شده است و رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیدن آب‌نمک اشباع‌شده بر بدنه قندیل‌ها می‌شود و شکل آن‌ها را پیوسته تغییر می‌دهد.

از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیرزمینی دائمی می‌جوشد و راه را به خارج می‌گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به‌صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می‌شود و در گودال مقابل خود حوضچه‌ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می‌آورد، منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است.

این چشمه در تمام طول سال جریان دارد. نمک‌های کوه نمکدان به دلیل داشتن ترکیباتی همچون منیزیم یکی از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته‌شده است و بعضاً به‌عنوان نمک طبی به‌ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه‌ای به‌صورت کپسول ارائه می‌شود.

غار نمک

تنگه چاهکوه؛ تنگه چاهکوه  در شمال غربی جزیره ، پدیده‌ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین است. این دره شگفت‌انگیز، در دل یک کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد که در روزگاران گذشته مکانی مقدس شمرده می‌شد.

از یک‌سو دست طبیعت، بدنه و سطوح داخلی این تنگه را به شکل تاق‌ها، سکوها و دالان‌های پرپیچ و عجیب درآورده است و دیگر سو دست انسان چندین حلقه چاه در بستر تنگه حفر کرده است.

طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگه زیبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال‌انگیز و رویاگونه‌اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به دست هنرمند توانایی به وجود آمده‌اند.

تنگه چاهکو
دلفین‌های جزیره هنگام؛ دلفین‌های آب‌های بین جزیره قشم و جزیره هنگام هرساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کنند دیدن این آبزیان باشکوه و همراهی و بازی مهیج آن‌ها در کنار قایق بازدیدکنندگان، شور و شوق وصف‌ناپذیری به بینندگان می‌دهد.

 

دلفین

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی؛ لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند، پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلی‌اش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

  مسیرهای ورود به جزیره قشم: 8 راه از بندرعباس، با ماشین شخصی و ...

وجود لاک‌پشت‌های بزرگ دریایی و تخم‌گذاری آن‌ها در سواحل، از جذابیت‌های اکو توریستی جزیره قشم به شمار می‌رود و هرساله در زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی (نیمه دوم اسفندماه تا اواخر اردیبهشت) این لاک‌پشت‌ها میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هستند.

لاکپشت های پوزه عقابی

اطلاعات گردشگری، مراکز خرید و هتل‌های قشم

پس از دیدن جاذبه‌های طبیعی اگر می‌خواهید خنک شوید و نفسی تازه کنید حتماً سری به مدارس غواصی و تفریحات دریایی در سواحل مختلف جزیره بزنید و در کنار شنا در آب تمیز و بی‌نظیر خلیج‌فارس از قایق‌سواری، جت اسکی، بنانا، و تجربه غواصی زیرآب لذت ببرید. همچنین می‌توانید در سایت پروازی سواحل  جزایر ناز پرواز با پاراگلایدر را تجربه کرده و از بالا بی‌کرانگی دریا را به تماشا بنشینید.

یکی دیگر از مجموعه‌های تفریحی قشم پارک کروکدیل نوپک است که در آن بیش از صد کروکدیل و حیواناتی نظیر میمون، سوسمار، پرندگان و پستانداران زندگی می‌کنند.

این پارک محیطی دلپذیر ، زیبا و امن برای دیدن حیوانات شگفت‌انگیز و آشنایی با نحوه زندگی و خصوصیات آن‌هاست.اگر قسمتی از قصد شما از سفر خرید نیز باشد حتماً سری به مراکز خرید این جزیره بزنید و بدون شک به‌خصوص در فصل تابستان باقیمت‌های مناسب‌تر اجناس و جوایز جشنواره تابستانی قشم دست‌خالی برنمی‌گردید.

مراکز خرید قشم عبارت‌اند از بازار قدیم قشم، پاساژ پردیس، پاساژ فردوسی، پاساژ ستاره، پاساژ سیتی سنتر 1و 2 که برای رفتن به آن‌ها معمولاً نیازی به پیمودن مسافت زیادی از محل اقامت خود ندارید.

اما اگر اهل خریدهای بیشتر و یا باقیمت پایین‌تر هستید می‌توانید پس از طی نیم ساعت از مرکز شهر به‌طرف درگهان، از مراکز خرید و پاساژهای این قسمت لذت ببرید و حتی خریدهای عمده داشته باشید.

برای اقامت در جزیره قشم می‌توانید یکی از انتخاب‌های  زیر را داشته باشید:

اقامتگاه‌های بوم گردی؛ اقامتگاه‌های بوم گردی در محیط‌های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ضوابط محیط زیستی و سازگاری با معماری و سیمای منطقه احداث می‌شود و ضمن تعامل با جامعه محلی زمینه حضور طبیعت گردان را باکیفیتی قابل‌قبول در محیط‌های طبیعی فراهم می‌کند.

این اقامتگاه‌ها در جزیره قشم قریب به چهل عدد در تعداد زیادی از روستاهای قشم برقرار است و شما می‌توانید از نوع متفاوتی از اقامت به سبک زندگی بومی لذت ببرید.

اما اگر آز آن دسته آدم‌هایی هستید که مکان‌های نو و جدیدتر را برای اقامت ترجیح می‌دهید با توجه به وجود تعداد زیادی از این اماکن نظیر 16 مهمان‌پذیر، 16 هتل‌آپارتمان و 40 هتل می‌توانید به اقتضای شرایط و هزینه در نظر گرفته‌شده برای سفرتان اقامتگاه مناسب و درخور سلیقه خود را بیابید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *